måndag 16 december 2013

Sent eftermiddagsfika och tidningen Land framför mig. En skön lässtund innan en eftermiddagspromenad ska göras för motionens skull. I det nummer av Land jag har framför mig kan man läsa bl a om att det även går att klickerträna renar. Låter spännande och annorlunda. Det är tydligen inte bara hundar, höns eller delfiner som kan tränas med hjälp av en plåtdosa. Renen kunde visst bära paket. Praktiskt nu i juletider. :)

Har numer börjat använda appen Runkeeper i mobilen där jag kan läsa av hur långt jag har gått, hur lång tid det tagit, hur många härliga kalorier jag förbrukat och hur mycket god kaka jag kan äta sen efteråt....   :):) nää, minsann jag skojade till det bara lite :)



Varse goda här får ni det enkla och snabba receptet på saffranskakan.
Låt er väl smaka :)



Ingredienser:

Garnering:

vegetariskt Vegetariskt

Utrustning du behöver:

Utrustning som är bra att ha:

Gör så här:

  1. Smält smöret. Ta av från plattan när ungefär hälften smält så smälter resten av sig självt om du rör om lite och smöret slipper bli onödigt varmt.
  2. Smörj och bröa en rund form, ca 24 cm i diameter.
    (Ett tips är att använda en slickepott när du smörjer med smör så går det snabbt och lätt utan kladd.)
  3. Om du har en mortel: Stöt saffranet, gärna tillsammans med ca 1 tsk socker, i din mortel. Det gör att saffranet blir mer finfördelat och saffransmaken kommer fram bättre, men har man ingen mortel så kan man strunta i det.
  4. Vispa ägg och socker så det blir vitt och poröst, gärna med elvisp.
  5. Vispa ner saffran, bakpulver och mjölk.
  6. Tillsätt vetemjölet och det smälta smöret och rör snabbt ihop till en jämn smet. 
    (Var noga då du mäter upp vetemjölet. Undvik att gräva med decilitermåttet i mjölpåsen eftersom man då lätt tar för mycket. Häll istället upp i litermått eller väg mjölet.)
    (Det går bra att använda elvispen ca 10-15 sekunder. Det gäller att varken vispa (med eller utan elvisp) eller röra längre tid än som behövs för att det blir blandat.)
  7. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 45 minuter. Kakan ska få en gyllenbrun färg.
  8. Låt kakan stå några minuter i formen innan du stjälper upp den på ett fat. Lägg gärna formen över eller en bakhandduk och låt svalna.
  9. Sikta över florsocker vid servering.


Önskar er alla en riktigt fin myskväll ! 


1 kommentar:

  1. Jag tycker att Land är en läsvärd och trevlig tidning. Jag prenumererade på den men blev så stressad till slut av alla recept på stickning, virkning, bakning och matlagning som samlades på hög och som jag aldrig hann med, så jag fick sluta.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera