fredag 21 februari 2014

Helgmat

Helgen är här med härlig ledighet och vi ska ju också äta och det är alltid
trevligt att äta lite extra gott en helg.

Medans det smattrar nu på morgonen utanför på fönstren av regnet, sitter jag och planerar min dag.
Det blir nog inga stordåd i alla fall jag kommer att göra. Livet är ju ändå fyllt av händelser, stora som små.
Jag ska få ett fint och trevligt besök om en stund.
Lite senare kommer det nog att finnas några bilder här att titta på.



Ingredienser

4 stfläskkotletter, (à ca 150 g)
0,5 mskrapsolja
1 tsksalt
1 krmsvartpeppar, nymald
100 gfärskost, naturell (5 %)
4 mskpepparrot, färskriven
0,5 dlvatten

Rotfrukter

6 stpotatisar, (ca 500 g)
2 stpalsternackor, (ca 250 g)
1 mskrapsolja
1 tsksalt
2 stäpplen
1 stpurjolök

Tillagning

1. Sätt ugnen på 250°. Skala och skär potatis och palsternacka i bitar eller klyftor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över oljan och strö på salt. Rosta mitt i ugnen ca 10 min.

2. Kärna ur och skär äpplena i klyftor. Ansa och skär purjolöken i ca 3 cm breda bitar, lite på snedden. Blanda äpple och purjo med potatisen och tillaga ytterligare ca 10 min.

3. Skär ett par snitt i kanten på kotletterna. Stek dem i olja i en stekpanna med släpplätt-beläggning ca 2 min på varje sida. Krydda med salt och peppar.

4. Blanda ost och pepparrot. Klicka blandningen på kotletterna och häll vattnet vid sidan om. Låt kotletterna eftersteka under lock ca 5 min.

5. Servera kotletterna med sky, rostade rotfrukter och äpple.

Ca 410 kcal per portion, 9,5 g fett,
36 g protein, 40 g kolhydrater



 Vit kladdkaka

Ingredienser:

  • 100 g smör
  • 100 g vit choklad
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 1/2 dl vetemjöl

Instructions

  1. Vispa ägg, vaniljsocker och socker.
  2. Smält smöret, rör ut chokladen i det och blanda i.
  3. Rör ner vetemjölet.
  4. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter.
  5. Baka i 15-20 minuter i 200 grader.
  6. Pudra över florsocker med hjälp av en tesil och servera kladdkakan med blåbär och hallon.

    LÅT ER VÄL SMAKA !






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar