HELGENS FRESTELSER, vecka 10

Nu är det på gång, förberedelse inför vårens antågande. Undrar hur många som använder ordet vår i sina bloggar nu. Jag tror att alla väntar och längtar och det finns mycket att förbereda om man är trädgårdsintresserad.

I morgon börjar mina förberedelser och ni ska få några bilder av detta i helgen. Det riktigt kliar i fingrarna att få sätta ner fingrarna i blomjord nu. Ivrig, ivrig......


ÄGG- OCH GRÖTFRUKOST med frukt och juice

Frukost är viktigt. Idag blev det en blandad frukost med kokt ägg, 5 minuter och 20 sekunders-kok :)
Måste få visa mina älsklingsäggkoppar.
Det var sååå längesedan jag köpte dem på stora varuhuset under 1970-talet. En vårlig typ av äggkopp. Jag har även med vitsippa på. De är som dyrgripar för mig. Kanske för att det andas nostalgi av det också.



Tallriken jag åt frukost på är en gammal klenod från minst 40-talet.

Minns ni häromdagen den kannan som jag ställde fram på matbordet med rosa blommor i och kannan var i samma mönster som frukosttallriken ? Samma härstamning om man säger så......  :)


UGNSSTEKT KYCKLINGFILE MED GRÄSLÖKSSÅS OCH SOLTORKADE TOMATER

Nu när det börjar nalkas helgen igen så tänkte jag bjuda på en kycklingrätt som kanske kunde smaka under helgen. Väldigt enkel att göra och inte särskilt många ingredienser att ha i heller.
Denna rätt blir min "melodi" en av dagarna

Ingredienser

4 st  
6 st  
1 tsk  
1 msk  
0,5 tsk  
0,5 tsk  
0,5 dl  
1 dl  
300 gram  
2 msk  







1. Sätt ugnen på ca 175 grader.

2. Stek kycklingfiléerna på båda sidorna i en stekpanna med lite olja. Lägg filéerna på ett ugnssäkert fat och ställ in i ugnen, ca 15–20 minuter. Om du är osäker på om kycklingen är genomstekt så skär i en bit och se att köttsaften inte är röd.
3. Blanda under tiden ihop finhackade soltorkade tomater, kycklingfond och kryddorna och i en liten kastrull. Koka ihop allt med grädden till en krämig sås.
4. Koka tagliatelli enligt anvisningar och servera med kycklingfiléerna och en klick sås. Riv lite parmesan över.
5. Servera ruccolasallad och tomater till.

Källa: Recept hämtat ur Tasteline


Kanske ett mellanmål skulle sitta bra också och då hittade jag detta alternativ som är enkelt.

VÅFFLA MED BJÖRNBÄRSSYLT

Björnbärssylten är busenkel att göra själv på nolltid.

4 dl frysta bär
2 dl syltsocker
1 tsk vaniljsocker

Blanda de lätt tinade bären med socker och vaniljsocker i en kastrull och koka tills bären blir mosiga och sockret löst sig. Häll på burk och servera till våfflor, pannkakor, gröt eller något annat gott.
Källa: sotsaker.com
















Kommentarer