torsdag 13 mars 2014

Helgens Matrecept och lite till......

'Högtrafik' i ovan. Riktig morgonrusning igår morse, som tur var hördes det inget buller.


Sällan har jag skådat så många streck på en gång. Undrar förstås vilka destinationer de hade,
korta eller långa....

Själv har jag inte tänkt ut och flyga något mer än förstås i påsk.....den traditionsenliga resan till Blåkulla ;)
Det gäller väl snart att börja trimma kvasten riktigt inför avfärden så att det inte blir som 2009 ;)

Påsken 2009 missade jag "en aning" i landningen på Blåkulla och jag med min lilla Ebba som också fanns med på kvasten hamnade i stället i Byxelkrok på Öland. En grov miss kan man lugnt säga som jag väl egentligen inte vill prata om......   ;)
Vi fick istället nöja oss med att sitta och titta ut över havet mot Blåkulla medans de festade för fullt därborta vid horisonten.


Först har vi en vanlig helg som snart är här igen. Vart tar dagarna vägen ???
Fler timmar efterlyses på dygnet !!!
Håller ni med ??

Vi ska väl ha lite gott att äta till helgen och unna oss lite extra.

Citat: "Jag älskar svensk mat, särskilt spagetti, kebab och pizza", Okänd.
Som en huvudrätt delar jag med mig av detta:


Laxen får ett täcke med smak av basilika, vitlök och lite chili.

Länk nedan:
http://kokschefen.nu/Recept/ugnsbakad-lax-under-basilika-och-parmesantacke-serverad-med-bacon-stekt-potatis/

***********************

Så till något extragott förståss till fikat

Det här är en av mina favoriter. Jag blir helt lyrisk när jag får äta och mumsa i mig en sådan här läckerbit. :)

Budapestrulle
Källa: recept.nu

Antal portioner: 8 bitar
Färdigt på: 45 min + avsvalning
Ingredienser
90 g strösocker (1 dl) 70 g hasselnötsmjöl (1,5 dl) 35 g maizena (0,5 dl) 125 g äggvita (4) 90 g strösocker (1dl) 300 g grädde (vispad) 2 apelsiner, fileade 10 färska hallon 100 g mörk choklad 

Gör så här

1. Sätt ugnen på 170 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt.
2. Blanda strösocker, hasselnötsmjöl och maizena i en bunke. 
3. Vispa äggvita fluffigt och fast, tillsätt lite i taget av strösockret och vispa till en fast maräng. Blanda i de torra ingredienserna med en slickepott och blanda försiktigt tills det är välblandat. 
4. Spritsa ut med sprits och tyll mellan 17-18 plåtlånga strängar tätt på bakplåtspappret eller tills smeten tar slut.
5. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 20 min, lufta ugnen några sekunder och baka ytterligare 2 min.
6. Ta ut botten ur ugnen och låt svalna, lägg på ett bakplåtspapper på botten och vänd den så att du har undersidan uppåt.
7. Stryk på ett tunt lager grädde, sprid ut små apelsinbitar och delade hallonbitar, rulla ihop till en rulle.
8. Dela din rulltårta på längden till 8 bakelser, ringla över lite smält mörk choklad och pudra på florsocker.
**********************************


Något som väl alltid är gott är Våfflor.
 Tips på många olika varianter av våfflor och dess goda tillbehör finns på länken nedan.

http://www.alltommat.se/vafflor/Vafflor-pa-alla-satt-1.51251


Önskar er en fin resterande Torsdagskväll !!