söndag 30 mars 2014

Påskfint och matrecept




En sen kvällspromenad ner till sjön. Det var lugnt och stilla, ingen blåst. Spegelblankt på sjön.
Vid sjön ligger småbåtar upp och nedvända och väntar på sjösättning.
Två ekor av trä ligger där också bland plastbåtarna
Där låg de gamla vackra ekorna och blänkte så fint svart nytjärade och doftade ljuvligt i vårkvällen.
Det minner mig om mina barndoms vårar med nytjärad eka och även i denna kväll slog fisken i vassen. Kanske gäddan......??
Jag älskar verkligen dessa underbara sena vårkvällar vid en sjö. Jag satt mig på en av båtarna och bara
lyssnade, andades djupt för att njuta av alla dofter. För vilken ljuv musik går upp mot fågelkvitter och sjöfåglar som kvackar över sjön och så fisken som slår i vassen.
Det var en kväll med en hög och klar luft.
Det doftade så mycket vår !!




Ett fint väder har det varit i flera dagar och nu står en Lavendel där på trädgårdsbordet.


Det är klart att man inte ska svälta så idag gjordes en fiskgratäng på krav-märkt torsk fiskad på krok.
Först brynte jag en purjolök i stekpanna. Sedan lade jag i 200 gram ekologiska champinjoner i stekpannan och brynte dem också lite grann. Sedan lade jag över det till den ugnssäkra formen så att de två ingredienserna skulle bli som en bädd ner på botten av formen.
Lade sedan torsken på bädden.
Hällde i 0,5 dl vatten
Pressade en halv citron över fisken
Kryddade fisken med 3 tsk dragon och dill
Salt och vitpeppar efter smak
250-500 gram lätt creme fraiche lade jag på torsken och omkring den
Över det 2 dl Prästgårdsost som var riven.
 Låt stå i ugnen i 200 grader, 20-25 minuter ca.


Så här såg min tallrik ut med fisken.


En morotssoppa som jag kan rekommendera som är jättegod.
ca 4 morötter rivna
1 strimlad purjolök.
2 hönsbuljongtärningar
1 ask med Philadelfiaost med örter och vitlök
1 liter vatten

Koka morötter och purjo först i 5 minuter.
Lägg i hönsbiljongen och osten. Rör om tills osten smällt
Max 10 minuter tar det att göra den här jättegoda soppan.
Servera ett gott bröd till.



Lite påskpynt har kommit upp ur gömmorna nu.
Ett hjärta som man kan ha uppsatt året om men just nu sitter det påskfjädrar i.


Även uteplatsen har fått lite påskpynt så klart.


Och visst är fjädrarna på plats i riset lite här och var nu och tuppen har också fått sitt.


Just idag blev det fjädrar på tuppen men lite nya påskservetter ska det bli snart.


En liten saknad Änglahund, EBBA

*************************

"De flesta hundägare lyckas så småningom lära sig lyda sin hund" :)