torsdag 21 augusti 2014

Huka er gubbar och kärringar.......och så lite godsaker

Bloggen har bytt namn från Solglimtar till Skrifvarstugan. Varför ? Jo för att mycket kommer framöver att handla om att skriva en bok med dess alla tankar och lärande.
Men självklart kommer det att smyga sig in Solglimtar också som det där med fotograferande och lite recept som smakar bra. 
Alltså det blir nog som andan faller på och det finns ämnen att fylla på med här.


På gång med mitt skrivande:

Så...."Huka er nu gubbar och kärringar för nu är sanningens minut kommen" till de med eventuellt dåligt samvete. Om sådana personer som försökt grävt andras undergång, kan ha något samvete förstås.

Tankar, en av mina tankar under ett flertal år har varit att skriva och jag har till och från skrivet. Mest för byrålådan. Men nu plockar jag upp lite därifrån och fortsätter på det.
Nu ligger jag i startgroparna för att komma lite längre än till själva byrålådan. Hösten börjar nalka sig med stora steg och det är ett ypperligt tillfälle att börja skriva mer då.

Man kan drömma om det, man kan prata om det, tänka på det, fantisera om det - men främst bör man i alla fall - skriva ! Att komma sig för. Få in rutiner. Det ska vara ett naturligt inslag i ens vardag.
Det ska vara lika naturligt som att borsta tänderna, äta och sova, sade någon.

I morgon väntar mig ett webinarium som ska bli intressant. Där massor av bra skrivtips kommer att ges och hur man kan fortsätta att skriva utan att tappa sugen, stävja sin skrivkramp och skapa plats för skrivandet.



Den lilla nätta hederliga anteckningsboken och en liten penna att ha med sig var man än går är ett bra knep.
Kommer man på några detaljer som ska in i storyn så är det lika bra att anteckna det direkt på stående fot.

Ja, vad vill man skriva om då. Vad ska handlingen/boken handa om ?
Blir det en novell eller blir det en roman eller vad blir det ?

Blir det en story om ens upplevelser inlindad i fiction ?

Blir  det en titel som t ex :
"Dom stal min make"
 eller
"Romans i Provence"
eller
"Du stal mitt liv"
eller
"Lögnarens sanning"
eller
"Den grymma flykten"
eller
"Kaffe med dopp på verandan"

Kanske har jag uppslag så det räcker för flera böcker........


Någonstans mellan fantasin och verkligheten i skrivandet som är så otroligt lockande och att hitta rätt i skrivandets labyrinter.
Det kan ju bli hur mycket och hur fantasifullt som helst.
Medans det också är dagar av skrivkramp. 
Jag tror att det är viktigt att man skriver om det man verkligen vill berätta - och gör det på sitt sätt.
Försöka hitta sin egen stil på det.

Ska under den här hösten delta i en grupp där vi värmer upp "pennan" och skrivandet med att träna på massa början, en för varje dag. Även lite längre texter ska vi skriva. Vi får också inspirerande läsning och massa tips på hur vi kan öka vår lekfulla sida i vårt skrivande.

Ja, det kommer att bli en hur rolig och spännande höst som helst.

Pennan är vässad och jag redo !


Till något helt annat som också ligger mig varmt om hjärtat är godsaker i alla dess former.

Så varsegod mina vänner, här är ett recept som smakar mer....



Hämtat från Leila Lindholm både bild och recept.

2–15 CRÊPES

  • 3 dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • 1 msk strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Skal av 1 citron
  • 3 ekologiska ägg
  • 6 1/2 dl mjölk
  • 3 msk smör
Smör till gräddning
Strösocker och rivet apelsinskal till servering
  1. Blanda vetemjöl, salt, strösocker, vaniljsocker och rivet citronskal i en bunke.
  2. Tillsätt äggen och lite mjölk i taget, vispa tills smeten är slät.
  3. Smält smöret och tillsätt det i smeten.
  4. Låt smeten svälla i 15–20 minuter.
  5. Smält en klick smör i en medelvarm stekpanna, bred ut smet med hjälp av en stekspade och grädda riktigt tunna crêpes.
  6. Vik dem till halvmånar och vik en gång till. Servera med strösocker och rivet apelsinskal


Låt er väl smaka !