fredag 13 februari 2015

Helgmat och vårbilder





Nu är det allt bra fint att få ta in en Magnoliakvist och sätta i en vas.
Den andas verkligen förhoppning om en härlig vår.
Vårtecken, härligt !








Dagarna och veckorna går så fort, de försvinner som en västanfläkt. 
I dag är det Fredag igen och idag tänkte jag att jag skulle bjuda er på ett recept som är lätt att få ihop till helgen, en tacosgratäng.



Tacogratäng med kyckling

4 port

4 kycklingfiléer
2 + 2 msk smör
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 orange paprika
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
3 tomater
200 g nachochips
2 dl crème fraiche med smak av paprika & chili
1 dl avrunna majskorn
230 g tacosås
2 dl riven lagrad ost

Garnering

1–2 avokador
kryddgrönt

Ugn 225°


Gör så här

1. Putsa och dela kycklingen i mindre bitar. Stek i 2 msk smör.

2. Ansa och strimla purjolöken. Skala och finhacka vitlöken. Kärna ur och tärna paprikan. Fräs lök, vitlök och paprika blanka i 2 msk smör utan att det tar färg.

3. Tillsätt tacokrydda och vatten och stek vidare några min tills vattnet kokat bort. Tärna tomaterna. Vänd ner kyckling och tomat, spara lite tomat till garnering.

4. Varva kycklingröra, nachochips, crème fraiche, majs och tacosås i en smord ugnsform. Avsluta med chips på toppen, strö över riven ost och gratinera mitt i ugnen ca 10 min.

5. Garnera med tärnad avokado, tomat och kryddgrönt.


Apropå längtan efter vår
Bild lånad från Cellbes.se

Nu när ljusare tider kommer och vi går mot våren så vill jag gärna byta till lite ljusare gardiner i hemmet. Håller ni med ?

Jag tyckte att Cellbes gardiner med blåmesar på såg så otroligt vårhärliga ut.

Jag byter gärna till hösten också till mer höstiga färger för att sedan äntligen få sätta upp julgardinerna till första advent.
Så det blir några byten om åren minsann.



Ha en riktigt bra Fredag !