torsdag 28 maj 2015

Kolfararnas rastplats vid "skiteka"


"Skiteka", värd att vila blicken på. 
Fortfarande finns det en bänk att sitta på där under eken och vila sina ben och njuta av de lugna, fina omgivningarna invid Bysjön.
Bakgrunden är inte heller så dålig som ni ser.



"Skiteka"
En värdig vinnare som jag :) röstade på. Här ser man också det vackra templet och Bysjön som ligger invid.

Höstsalongen 2013

 Höstsalongen hade ett Åtvidabergstema, där bidragen på ett eller annat sätt skulle anknyta till Åtvidaberg och 600-årsfirandet. På salongen förekom under tiden den hölls öppen, en omröstning om vilket bidrag besökarna tyckte på bästa sätt porträtterade Åtvidaberg och 600-årsfirandet. Det bidrag som fick flest röster skulle kommunen köpa in för att hänga upp någonstans inom den kommunala verksamheten. Samtidigt har konstföreningen bestämt att köpa in bidrag nr 2 och lotta ut bland alla som röstat på just det bidraget.

Rösterna har räknats och en vinnare korats. Vinnaren är Lars-Arne Paulsson med sitt bidrag ”Skiteka”, vilken alltså kommunen kommer köpa in för utsmyckning.
-Hämtat ur "atvidskonst -






(Minns inte var jag lånade denna bild från)
Denna gamla ek sägs vara 8 meter i omkrets.



Ja det finns många ekar här i området och detta är bara en av alla. Riktigt maffig.


Det här är den välkända "skiteka".



Templet har många vinklar i mitt arkiv :) Ser mig aldrig mätt på det.



I morse blev det en låååång vilopaus här vid.
Ser mig heller aldrig mätt på utsikten från templet.
Jag tänkte att jag skulle sitta här och lura lääänge för att få fram någon endaste liten fågel som kunde fastna i kameran.
Det ekade nämligen i buskarna av fågelkvitter men tji fick jag.
MEN.....Helt plötsligt dök det upp något i kameran och klickklick.....så rasslade det i kameran.
Ja ni ser vad det var som dök upp......en fyrbent "fågel". :)








Det finns många gamla, ståtliga ekar i området. Ett unikt eklandskap



Templet från en annan sida och jag är på väg över den gamla bron där en bäck ringlar sig under den.


Bäcken leder in under den gamla stenbron och ut i Bysjöns vatten


Bäcken som rinner under den gamla stenbron


Adelsnäs slott på andra sidan viken. Kring slottet finns en inbjudande engelsk park att vandra i.



































Jag tror att denna lilla and hade ett problem med sitt ena ben tyvärr. 
Först så låg han ner och benet var lite märkligt
Sedan reste han på sig men stod konstigt och flyttade sig inte. Sedan lade han sig igen, den lilla stackaren.
Hoppas det reparerar sig själv.
Mitt hjärta blöder. 


Så här stod han jättelänge innan han lade sig igen.

Jag smög på tå förbi så att han inte skulle bli skrämd.
Den lilla vovven var duktig också och skällde inget.



Nu är det kväller och önskar er alla en bra morgondag !

4 kommentarer:

  1. Härliga bilder, vad fint du har fångat den lille anden med benproblem, hoppas den kryrar på sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna för kommentaren. Håller tummarna för den lilla anden :)
      Trevlig Fredag önskar jag dig !

      Radera
  2. Intressant läsning om Adelsnäs, parken, templet, solkanonen och musikbåten. Härliga bilder och massor med historia... det gillar jag!
    Bra val med "Skiteken" - en riktigt fin tavla!
    Eklandskap är fantastiska områden att vandra omkring i - alla årstider!
    Stackars lilla anden... undrar vad han råkat ut för. Hoppas han klarar sig.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kanske har jag sagt det förut,.. du gör så fin inlägg med bilder och text, en blir berest i landets sevärdheter! Tack för det!
    kram

    SvaraRadera