söndag 5 juli 2015

Bil(d)kavalkad


Hoppas ni alla har det riktigt bra i sommarvärmen.

Här har det för det mesta varit skuggan som gällt de här heta sommardagarna. 

Idag tänkte jag bjuda på en bilträff som är på torsdagskvällar i vårat område nu under sommaren.
Torsdagskvällen var fantastisk varm och skön så alla som var på träffen kunde njuta av trevlig samvaro i den sköna sommarkvällen.




En "bubbla" är alltid trevligt att fästa blicken på och kanske också få bli lite nostalgisk och tänka tillbaka när man körde fram längs betydligt mindre vägar än vad det finns nu.
Men det passade då vad gällde den komfort, ljudbuller och "hästar" som fanns under huven.
Inte så mycket motorvägsbil om man säger så.....




...och för att inte tala om denna bil, Trabanten med hela 26 "hästar". Autobahn, motorväg nej tack.....
Trabant var ett östtyskt bilmärke . 
Trabant började tillverkas 1957 och produktionen varade till 1991.
Totalt tillverkades 3 051 385 Trabanter.  
Efter andra världskriget började Sachsenring tillverka kopior på en förkrigsmodell av DKW under namnet IFA F8 och F9. Före Trabant kom även en annan bil med plastkaross, såld under namnet Zwickau P70.




26 "hästar" här under huven.




Här står en Camaro med 22 tums-fälgar. Uj.....




Läcker cab-bubbla.....passande i den här hettan...gillar verkligen färgen




Här står ett hembygge - en husvagn....




..och lite andra gamla pärlor.....




mitt bland alla bilar så fanns det grönytor att sitta på för att njuta av kanske liten picnic i det enkla.




En och annan prövade fiskelyckan utmed Stångåns vatten i den ljumma sommarkvällen









Själv föredrog jag att åka hem och äta jordgubbar med glass efter en rundvandring...


Ha det gott i värmen !






2 kommentarer:

  1. Många gamla godingar där! Det har blivit populärt med dessa nostalgiträffar lite överallt... trevligt tycker jag som gillar dessa gamla vackra bilar :)
    Är det i Linköping... eller?
    I Norsholm är det torsdagskvällar som gäller... om de inte har bytt dag i år... har inte haft tid att åka dit än, men de brukar hålla på långt in på hösten, så jag hinner nog :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst är det en populär aktivitet det där med bilträffar.
      Det är i Linköping på torsdagskvällar. Vi var där kl 1800. Jag har för mig att parken hette Nykvarnsparken. Låg utefter stångån. Bakom Stångebrofältet, tror jag. (är inte så hemma i Lpg :)
      Men ni har väl GPS så någon vägbeskrivning kanske är onödig :)
      Men ta er en tur dit en torsdagskväll när det är vackert. Vacker plats att gå omkring på.

      Ha det gott !
      Kram

      Radera