torsdag 15 oktober 2015

Fågelskådning och höstlikt





En riktigt, riktigt skön, solig höstpromenad sent igår eftermiddag blev det.
Ett stort inslag i mina promenader genom att bo vid en sjö gör att fågellivet återkommer här på bloggen ofta. Kanske för ofta :)
Jag har nog fotat alla sjöns änder snart. :)




Tur att vi har en underbar natur i vårt land och att vi har som inget annat land allemansrätten.
Vi kan ströva i underbara omgivningar. Hoppas den får bestå och alla som nu kommer in i vårt land får lära sig om den och att njuta av den. Gäller att handskas varligt med den.






Undrar vad den ena sa till den andra där de låg och simmade.....  :)



Den här tycks ligga i godan ro och inte bry sig så mycket om de andra som var runt omkring. 







Bekvämt att ha lite stöd för bakdelen :)



Tog stigen ner mot sjön. De flesta båtarna är upptagna ur sjön och ligger på marken upp och nedvända nu. 
Det blev en stunds paus här för att andas in lite sjöluft. 
Lyssnade på ändernas kvackande ut över sjön. 



Hade gärna satt mig i en båten och rott ut utanför vassen och fiskat lite eller helt enkelt bara för att sitta och "guppa" lite på vattnet. :)











ett och annat löv faller nu och medans jag satt där vid strandkanten singlade det ner så vackert gula blad från träden ner på vattnet och flöt så fint sedan iväg på sin resa



Så här skrev Tage Danielsson i en dikt om hösten.

Här står nu en höstdag förtrollande skön
och pockar på uppmärksamhet.
Och här sitter jag med mitt klank om miljön,
en ständigt förbannad poet
med surmulen uppsyn och träsmak i röven.
Jag tror jag går ut bland de gyllene löven.



Forts....

Här lyser en höstsol förtrollande gul.
En vind smeker varligt min stuss.
Som ekorren samlar på nötter till jul
jag fyller mitt visthus med plus.
Man skriver om minus. Men sällan förklarar
man tydligt och klart vad det är man försvarar.



Här står nu en ek så förtrollande stark
och ökar mitt gladkapital.
Nu sipprar det fram ur min vresiga mark
en källa, kristallklar och sval.
Jag tillönskar Sverige all lycka och medgång.
Sen blir jag väl arg, efter soljävelns nedgång.
- Tage Danielsson -


Här uppe på vårt vackra berg är det en härlig utsikt ut över vattnet och det var inte bara jag som hittade hit.



När jag strosade omkring där uppe och fotade mötte jag två barnfamiljer som hade tagit med småttingarna hit



De hejade så glatt på mig båda familjerna.



Jag tror de njöt av sitt liv. De var några av de som troligtvis kommit från Syrien och som fått sin bostad här i detta samhälle.



Tänk vilken lycka för dem att kunna få gå ut här i guds fria natur och få leva i fred och frihet







Här är det någon, kanske från kommun som placerat en bänk att få sitta på.
Här kan vi sitta uppe på höjden och titta ut över vattnet och få en stunds kanske eftertanke om livet och vad vi har runt om oss.
Njuta av skönheten över sjön.



Medans livet rusar fram och desto äldre man blir tycks det som om det går fortare och fortare. 
Men som så ofta det sägs: stanna upp, njut av nuet......
så är det



Livskvalitet.......



här ruskades det på sig rejält så det stänkte




och det här verkar vara någon slags akrobatik på andnivå och med gapande näbb(mun) på samma gång .....
:)



och full ös framåt i vattnet.....




Huvudlöst kan man tycka där borta i bakgrunden :) kanske det fanns något matnyttig där bakom och under :)



här kommer en kvackande and....vet dock inte vad han säger :)



och ännu mer högljudd nu och i full karriär ut på vattnet.....



och här lät det också.....




Önskar er en fin torsdag var ni än befinner er !






6 kommentarer:

  1. Vackra höstbilder, och Tage är klok han när han säger att man ska fylla på Gladkapitalet!
    Änderna är fina, och jag ser att hannarna har fått tillbaka sin vackra dräkt. Är du aktiv fågelskådare?
    Du har en länk till SOF och Östergötlands Ornitologiska Förening. Jag är med i MalmöOrnitologerna (MO), och jag ska kanske som du länka till "min" sida. Att jag skriver min beror på att jag själv har kodat den och jag är webmaster. Kul med hemsidor, jag gillar det, och det håller hjärnan igång också!
    Kramar och fortsatt njutning av hösten!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är inte aktiv fågelskådare men skulle nog vilja men ibland måste man prioritera sina intressen. Men fåglar har alltid fascinerat mig och ligger mig mycket, mycket varmt om hjärtat.
      Håller med dig om att det är kul med hemsidor och att hålla hjärnan igång är viktigt.
      Önskar dig en riktigt fin fredag där nere i ditt underbara landskap !
      Kram från Marie

      Radera
  2. Vilka vackra bilder du har fått till. Och nästan med ljud.
    Vattenbilderna är alldeles speciellt fina. Lövet och båten t ex. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Britt för din trevliga kommentar ! Ja, kul att du nästan hörde kvackandet från "mina" änder :)
      Önskar dig en riktigt fin fredag !
      Kram från Marie

      Radera
  3. Tack för en härlig höstpromenad! Vilken fin bildserie du visar! Kul med alla änder som plaskar omkring!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder... och en fin dikt av Tage D. - en härlig start på dagen!
    Kram

    SvaraRadera