onsdag 25 november 2015

Minnenas gård




Nu går vi mot varmare tider igen, kanske det kommer att bli flera plusgrader :)
Det tackar jag verkligen för om det blir. 
Visserligen inte så mycket iskristaller och annat fint att fota men allt har sin tid.

I helgen som varit tog jag mig en tur till KORNETTGÅRDENS julmarknad men också för att se på Kornettgårdens samling av nostalgiprylar.

Jag kan verkligen rekommendera alla som gillar sådant att besöka gården om ni har vägarna förbi. 





Vilka klassiska gamla barntidningar !



Pedagogiska bokstavsplanscher.....  :)







Hederliga gamla kulramar att räkna på.



Så här kunde en bostad se ut under 50-60talet.
Jag som hängt med ett tag känner så väl igen det :)



Däremot känner jag inte igen mjölkhållaren. Men det kanske berodde mer på att vi hade egen mjölk och då hade vi inga tetraförpackningar utan det hälldes på glasflaskor eller plåtflaskor.
Kommer dock i alla fall ihåg tetran.

Men mjölk, nej det ville jag inte dricka som barn. Gör det ännu inte idag. Åtminstone mycket, mycket sällan.

Däremot gillade jag hemmagjort smör. Det var himmelskt gott.
Det närmaste jag kan komma idag av smör som jag gillar är Bregott som är lite extrasaltat.



Den här visseljohannan hörde väl till mångas hem på den tiden och kokt kaffe skulle det så klart vara.
Något annat var inte att tänka på.



Mammas bästa vän var nog den där kakboken längst upp till höger på hyllan, sju sorters kakor.
För bakades gjorde det och kaffekalas var en flitig umgängesform och så trevlig.
Där satt man bland "tanterna" och fick mumsa saft och bullar eller kakor från mammas tillverkning.



TV'n i vardagsrummet var en stor händelse som barn. 
Jag tror vi fick vår TV 1957.
Då satt vi och tittade på Textbilden t o m.
Men annars minns jag Andy Pandy, Inga Tobiasson som sjöng barnvisor och läste godnattsagor.
Ett barnprogram som hon hade hette "Innan vi lägger oss". 
Hon agerade helt utan manus och använde sig av spontana barn i programmet.





Skön onsdagskväll till er !


2 kommentarer:

  1. Så mycket nostalgi. Man förstår att man varit med ett bra tag. Hållaren för tetrapak kommer jag inte heller ihåg, men nog behövdes det något, för de var inte lätta att hälla ur.
    Angående snön, är jag också glad att den bara låg några timmar. Men det är mer kallt än som är skönt. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu håller vi tummarna för en "grön" vinter :)

      Radera