måndag 12 september 2016

Böcker engagerar



Nöjet av att försvinna in i en bra bok  har många positiva sidor.
Man tar helt enkelt en paus från allt nyhetsstoff som pumpas i en när man knäpper på TV'n och från sociala medier som t ex Facebook.
Jag vägrar att låta mig styras av FB, vill istället ha kontakt med medmänniskor och vänner på andra sätt.

Jag tror att bokläsning också minskar stressen. Frågan är om FB höjer eller sänker stressnivån.......

 Bokläsning håller hjärnan skarpare och minnet förbättras, enligt tidskriften Neurology.
Även sömnexperter påstår att vi sover bättre om vi har en rutin med att läsa en bok. Däremot inte från någon skärm utan en traditionell bok, eftersom ljuset från skärmen signalerar fel signaler till våra hjärnor i och med ljuset.

Nyheterna vimlar av eländen och då är de skönt att vila sig lite från sådant ibland och istället engagera sig i en bra bok.

Just den bok jag läser nu "Den lilla bokhandeln i Paris" berörde mig på ett ställe väldigt mycket där en sanning kom fram som man minst anade och som var så sorglig och rörande.
Jag ryktes med i författarens handling och hur utvecklingen sedan fortsatte för huvudpersonen.
Verkligen läsvärd och underhållande.

En bok när den är slutläst kan ju stanna kvar i tankarna länge efteråt, man glömmer den inte. 
Den kanske rent utav får en favoritplats i bokhyllan.

Jag har en ständigt pågående önskelista på böcker jag vill läsa och så betar jag av några stycken men så fylls listan snabbt på  med det dubbla :)

Vad läser du för bok just nu ?

Här bjuder jag på några höstiga bilder. 








Ha en riktigt bra dag alla !




2 kommentarer:

  1. Så mysigt inlägg med vackra bilder :) Jag har precis läst ut Mamma är bara lite trött, en bok om utbrändhet, och nu skall jag läsa Djupgraven av Viveca och Camilla Sten. Jag måste väl nästan vara sist med att läsa något av Viveca Sten, men nu är det dags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette för din trevliga kommentar ! Jag har läst några av Vivecas böcker. Gillar hennes böcker. Hoppas du också gillar dom.

      Radera