söndag 30 oktober 2016

Recension av "En god man"






 ETT STORT TACK TILL HISTORISKA MEDIA


 Recension av "En god man", författare Reidar Jönsson
Språk: Svenska
Utgiven: 2016-08
Formgivare: Nils Olsson
ISBN: 9789175453897
Förlag: Historiska Media
Antal sidor: 238
Genre: Skönlitteratur

Lite om Reidar Jönsson:
Han debuterade som författare 1969 med romanen "Endast för vita". Några år senare etablerade han sig som författare och dramatiker i Sverige. Med boken, 1983, och filmen (1985) "Mitt liv som hund", fick han sitt internationella genombrott.
Den följdes 1988 upp av "En hund begraven", även den en internationell bestseller. Den tredje avslutande delen i Hundtrilogin fick namnet "Hundens paradis" (2010).
Reidar Jönsson har bott och arbetat i Hollywood under många år. Idag bor han på Österlen.




Beskrivning:
Den bedagade kvinnotjusaren Gustav Lav Myr har varken inkomst eller bostad. Ändå bor han i en tjusig men nästan tom våning i Stockholms innerstad och hankar sig fram som en självutnämnd god man åt rika, äldre damer.
Hans lugna tillvaro förändras då en beslutsam kvinna ringer på dörren och kräver att få träffa lägenhetens innehavare. Eftersom damen ifråga ligger i frysboxen blir Gustavs tidigare så bekväma liv snabbt en salig röra.
För första gången på mycket länge tvingas Gustav fatta egna beslut. I hopp om att säkra den mystiska kvinnans erbjudande om ett fantastiskt lån följer han efter henne till Skåne. Tågresan dit är starten på en oförglömlig strapats och Gustavs liv blir bara än mer urspårat......

Handling:
Jag ser bra ut, tänkte han. Åtminstone i dunkel. Med tilltagande ålder hade fåror framträtt längs kinderna och tagit udden av hans ungdoms vekare drag i det magra ansiktet under den refsiga, blonda hårmanen.
Man kan faktiskt se en distingerad gentleman, tänkte han och strök sig nöjd över magen innan han avbröts av ljud i trapphuset.
Förhoppningsfull lutade sig Gustav mot ytterdörren, men förstod sedan att stegen på marmortrappan kom från en kvinna i skor med klackar och inte från en brevbärare. Förmodligen var det en granne.
När det ringde på dörren kikade Gustav genom titthålet och såg en kvinna som otåligt viftade med ett kuvert.
Han tvekade. Skulle han öppna ? Ingen visste att han bodde hos Alva. Han väntade. Kanske skulle kvinnan ge upp. Det var han säker på.
Nej. Hon satt fingret mot ringklockan och släppte inte. Signalen borrade sig in i honom.
Han stod inte ut. Han var tvungen att öppna dörren.

Mitt betyg:
3/5

Så här tyckte jag om boken:
En riktigt härlig, dråplig historia från början till slutet. Där det fanns en hel del poänger i historien som gav berättelsen en extra touch och under läsningens gång fick jag en del reflektioner omkring huvudpersonen att fundera på men även om några andra personer som figurerade omkring Gustav.
Reidar Jönsson som författare av boken gör att man grips tag direkt in i historien. Han kan den konsten som författare.

Det är ett förvecklingsdrama som skapar oreda för personerna i boken.
Boken är mycket lättläst. Vissa av händelserna känns osannolikt dråpliga, jag satt där och log inombords under tiden jag läste boken åt dessa men också över repliker som gjordes. Gillar det samhällskritiska i boken och som belyses på ett bra sätt som fick mig att reflektera och fundera. Jag uppskattar dess olika karaktärer som finns med i boken som är färgstarka och mycket originella.
Riktigt underhållande precis så som jag förväntat mig blev det i berättelsen, liksom författarens övriga utgivna böcker.

En bok jag varmt rekommenderar att läsa.
                                                   































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar