Recension av boken "Under palmen i Antibes" av Jerk Wiström

Utgiven:2015-12
ISBN:9789188257338
Förlag:Vulkan
Antal sidor:123
Genre: Kriminalkomedi

Så här beskrivs innehållet av boken:
Han söp ihjäl sig! Det vet man väl hur det går till på franska Rivieran. Drinkar och champagne-partyn,vin till både lunch och middag.Eller fanns där en mördare?Välkommen till Antibes som ligger mellan Nice och Cannes! Du behöver varken dricka Dry Martinis eller Gula Änkan - om du inte vill. Men du kommer att må bra. Det gör man på franska Rivieran.Om man inte blir mördad.

Bokförlaget VULKAN som gett ut boken har gjort en intervju med författaren Jerk Wiström.
Klicka HÄR för att läsa den.

Boken handlar om några svenskar som är bosatta Rivieran.
Författaren själv bor där sedan många år tillbaka och känner till dess skandinaviska atmosfär. Somliga bor där delar av året eller permanent året om.

Så här tyckte jag om boken:
Boken är en lättsam underhållning i kåserande form.. De som gillar Rivierans atmosfär eller vill bekanta sig med den bokledes, då kan detta vara ett utmärkt sätt och jag blev riktigt inspirerad och ressugen. Vissa som turistat på Rivieran och läst/läser den här boken kan säkert känna igen sig på vissa ställen. Jag kände snabbt den härliga franska atmosfären i boken från den ena orten efter den andra eftersom jag varit där men även om man inte varit där så är beskrivningen så att man nog ändå kan tänka sig den. Jag tyckte boken kändes charmig rakt igenom.

Jag väntade under läsningens gång ett något lite mer spännande äventyr trots att boken är en kåserande kriminalkomedi men för övrigt blev man riktigt bekant med alla de namn och par som förekom i boken. I början av boken hade jag svårt att hålla isär dem. Hade hoppats på att mordet skulle ha haft mer fokus i boken. En mycket välskriven bok.
En bok jag rekommenderar för mat-, vin- och Rivierafantaster. Passar bra att läsa under parasollet på franska rivieran eller mörka höstkvällar då man vill drömma sig bort till varmare trakter.

Utdrag ur boken:
"Adam tog vägen från Cap d'Antibes förbi Juan-les-Pins och vidare efter kusten mot Cannes. Även om det bara var en sen eftermiddag var dagens försäljning värd en drink på baren i hotell Martinez. Bättre än fru Jacobssons vita Chardonnay. Det var nästan tomt i baren så Adam tog en whiskey vid disken och skålade i lugn och ro med Jacques, bartendern som Adam kände sedan många år och som utan vidare kunde räkna upp ett antal damer som gjort sig kända vid bardisken, som goda vänner till Adam. En enda Whiskey räckte gott och väl. Sedan hem för att förbereda den kommande arbetsdagen. Som gallerist får man inte ligga på latsidan. Entusiasmen varade fortfarande ! "

"Cecilia bjöd på knyten av parmaskinka, fyllda med chévre, därefter torskrygg med grönsaker och vermouth-sås. Som dessert fick sällskapet njuta av citronpaj med vispgrädde. I tacktalet berömde Lasse Bengtsson inte bara Cecilia utan även Lasse för det utsökta vinvalet. Erik valde mer och mer av de bästa från Provence. Till torskryggen smakade en vit Bellet från Nice-området bra, även om priserna på de goda Bellet-vinerna låg litet för högt."

Omslaget på boken var mycket tilltalande som det i sig kan locka till att läsa boken. Jorma Kosunen har gjort omslaget.

Boken finns bl a att köpa hos ADLIBRIS