måndag 24 oktober 2016

Skogens kraft








En dimmig morgon i oktober
jag går en slingrande stig
i blöt skog med hala trädrötter
ser inte långt framför mig
det är dimmigt och grått
men vad gör det
likväl som livet som är här och nu
likväl får blicken vara där jag är
just här
vad som väntar därborta
låt det va












Sätter mig på en smått blöt sten
lyssnar
tystnad
inandas skogens luft
det är höst
inga fåglar hörs
vinden är så lätt
den förmår inte röra
bland de löv som än finns kvar
på träden






Medans stunden går
där jag sitter
en strimma sol spricker fram i dimman
det börjar lättna
genom de gröna träden
ljusstrålarna börjar dansa
bland blad och grenar
precis som livet självt
ibland tittar solen fram
och ibland är det moln
på vår himmel


Strimman av ljus i skogen
speglar härliga skatter
av skiftande ljus och färg
och både blåbär och lingon
för ett tag sedan lystes upp
i blått och rött
i den unika natur vi har


helt plötsligt en ekorre
hoppar fram
från en gren till en annan
så graciöst och tyst
hej du, ville jag säga
jag är inte farlig
du, kan vi inte prata lite med varandra






kanske dags att ändå vända hemåt
från skogen med dess kraft
precis som att
släppa tankarna och gå vidare
en reflektion
de viktigaste på jorden
låt oss aldrig tvivla
låt hoppets låga alltid brinna
ända fram till slutet




















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar