lördag 10 december 2016

Klassisk italiensk dessert


Hoppas ni haft en härlig lördag. Idag har det stått en fransk laxlåda på bordet här hemma och den var verkligen jättegod.

Vad gäller efterrätter som jag har en generös inställning till, gottegris som jag är😀

En av mina absoluta favoriter bland efterrätter är Tiramisu. Den är en klassisk italiensk dessert. Visste ni att det betyder "pigga upp mig" och det gör den verkligen.
Täck kaffedoppade savoiardikex med den lenaste krämen gjord på ägg, mascarpone, mandellikören amaretto och socker. Pudra över kakao och NJUT !

INGREDIENSER:
4 port.
1 1/2 äggulor
250 g mascarpone
3/10 dl Amaretto eller mörk rom
1 1/2 äggvitor
1/2 dl strösocker
ca 10 savoiardikex
4/5 dl kallt espresso eller starkt bryggkaffe
kakao att pudra över




GÖR SÅ HÄR:

Vispa ihop äggulor och mascarpone med amaretto eller rom till en slät smet.
Vispa äggvitorna till ett fast skum med elvisp. Tillsätt sockret, lite i taget under vispning. Vispa tills smeten är fast och blank.
Vänd ner äggvitevispet i mascarponesmeten.
Doppa den sockrade sidan av kexen hastigt i kaffe och lägg i botten av en form, ca 20 x 30 cm.
Häll smeten över kexen och ställ övertäckt i kylen minst 5 timmar, gärna över natten. Hit kan förberedas 1–2 dagar i förväg.
Ca 1 timme före servering: Ta ut tiramisun ur kylen. Pudra över kakao.

Tips:
Dubbla satsen och gör tiramisun i långpanna – perfekt om du ska ha riktigt många gäster.


En fin lördagskväll tiller som tittar in här !! 
 












2 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Jag gillar också Tiramisu, men jag har aldrig provat att göra det själv. Det kanske blir till att testa nästa helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är Tiramisu himmelskt......
      Önskar dig en fin ny vecka !

      Radera