onsdag 14 december 2016

MATRECEPT



Ett av de allra roligaste är när jag får ställa mig och laga köttbullar till julen.

En av de absoluta favoriterna på julbordet är julköttbullar med härliga julkryddor. Jag brukar variera från år till år vad gäller kryddorna i köttbullarna. Gillar att pröva nya smaker men inte alltför avvikande förstås. Så i år fick det bli enligt nedan, rätt så traditionella kryddblandningar.


Recept Juliga köttbullar:
970 hg blandfärs
1 st gul lök
1 dl ströbröd
2 dl mjölk
3 st ägg
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen kryddpeppar
1 tsk svartpeppar, fint stött
1 msk salt






Så här gör jag:

Finhacka löken och fräs den mjuk i smör, låt ansjovisen smälta i löken, låt svalna.
Blötlägg ströbrödet i mjölken, knäck ned äggen och blanda ned kryddorna och resterande ingredienser.
Blanda samman med färsen.
Rulla till små bollar (ger ca 100 små köttbullar) och stek i olja och smör.






En liten del av satsen gjordes en variant med att
sätta till följande kryddor istället, då jag vet att vissa gärna vill ha det på följande sätt:

kardemumma, malen
kanel, malen
kryddpeppar, malen









Önskar er som tittar in här på bloggen en fin onsdag !



















1 kommentar:

  1. Tack för receptet, det låter väldigt gott :) I år är vi många hos oss på julafton, men har delat upp maten mellan oss, så köttbullarna skall min svägerska göra. Jag har bara gjort egen inlagd sill en gång, men i år skall jag göra bland annat skärgårdssill och senapssill, vi får väl se hur det går :o

    SvaraRadera