fredag 24 februari 2017

MATTIPS, Halloumi- och morotsburgare med salsa.


Nu dags för lite mat igen och idag gör jag en repris som jag haft här på bloggen under förra året.
Jag gillar den här maträtten som smakar gott och att den är lite hälsosam. 

Hoppas ni får en fin fredag !





Halloumi- och morotsburkgare med salsa.

Ingredienser:

Burgare:
1-2 morötter
100 g halloumi
0,25 röd chili
0,5 förp gräslök
1 vitlöksklyfta
1,5 msk potatismjöl
1 ägg
salt & peppar
1 tsk rapsolja

Paprika- och löksalsa:
0,25 rödlök
0,5 röd paprika
0,25 dl chilisås
salt & peppar

Gott att ha till:
0,5 surdegsbaguette
0,25 romansallad
0,5 avokado


Gör så här: 
1. Skala och riv morötter i en skål
Riv halloumi grovt och blanda ner.
Finhacka chilin och gräslök och blanda ner.
Pressa i vitlök och blanda ner potatismjöl och ägg.
Smaka av med salt och peppar.
Forma till burgare och stek i olja.

2. Hacka lök och paprika och mixa grovt med stavmixer tillsammans med chilisås.
Smaka av med salt och peppar.

3. Dela baguetten på hälften och dela varje halva i två skivor.
Rosta i stekpanna eller i brödrost.
Lägg på burgarna tillsammans med sallad, avokado och en klick salsa.

Egentligen ska det inte vara ris till detta recept men jag följer inte det slaviskt eftersom jag inte räknar points som viktväktarna gör. Så jag hade lite svart ris till burgarna också.


1 kommentar:

  1. Hm... Låter gott. Ingen fotoutmaning, men jag blir sugen på att testa...kanske nästa fredag

    SvaraRadera