tisdag 21 mars 2017

Äta bör man......Italiensk inspiration




Välkomna tillbaka in på min blogg. Det blev rejält kaos när både datorn och blogg och massa annat kraschade.
Det blev snabbutryckning till datorkunniga så nu är min blogg lite förändrad på samma gång.
"Följare" försvann bara och nu i den nya mallen funkar inte den tjänsten som det verkar, suck.....
Inte så särskilt kul när sådant här händer.

Jag tar tacksamat emot era erfarenheter från WordPress. Ska jag välja deras betaltjänst i så fall eller ha gratisfunktionen ?
Funderar verkligen på att byta.......inte första gången Blogger krånglar....

Äta bör man, trots datorhaverier :-)
Idag rörde jag ihop en enkel maträtt som äts nere i Italien.

Italiensk risotto



Italienarna gör mat med kärlek och en äkta risotto ska pysslas om – man ska röra om ofta i den, späd med lite vätska (varm buljong, men en skvätt vitt vin smakar också gott i) och krydda. 
Risotton ska bli krämig och mjuk. Avorioris är supergott som risottoris och som jag alltid använder.

Skala och hacka löken. 
Hacka vitlöken fint. Fräs dem i olja i en rejäl kastrull. Tillsätt riset och rör om och buljongen.
rör om då och då och låt sjuda i ca 15 minuter.
Skala och skär morötterna i skivor. 
Tillsätt grönsakerna och låt dem puttra med tills riset är färdigt.
Blanda i räkor, musslor och parmesan. Nymalen peppar på och smaka av om det behövs mer salt.


4 port.


1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
1 msk olja
3 dl avorioris
8 dl ca, grönsaks- eller kycklingbuljong av tärning eller fond
3 st morötter
1,5 dl frysta gröna ärter
75-100 g rensade räkor
200 g musslor (färska, från frys, i lag eller burk)



Smaklig måltid !





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar