måndag 6 mars 2017

BOKTIPS, "Ett nytt land utanför mitt fönster, Theodor Kallifatides


Denna bok kan du köpa hos ADLIBRIS


En mycket aktuell bok idag är den här boken "Ett nytt land utanför mitt fönster". Som så många andra böcker han skrivet och som jag har läst, så kommer jag säkerligen "sluka den här boken med hull och hår". 

Theodor Kallifatiden kom till Sverige 1964. Till en början arbetade han som diskare och tidningsbud samtidigt som han då läste Strindberg för att lära sig svenska och läsa filosofi.
1967 tog en fil.kand. 

Efter debuten 1969 med en diktsamling, har Kallifatides framförallt skrivit romaner. Han har dessutom varit verksam som översättare och introducerade då Mikis Theodorakis och dennes problematik för den svenska publiken.

I romantrilogin "Bönder och herrar", "Plogen och svärdet" och "Den grymma freden" skildrar Kallifatides det grekiska inbördeskriget och dess efterskörd i byn Jalos. Det är tre böcker som inte lämnar en läsare oberörd. Han har med dessa verk och andra varit den mest framgångsrika skildraren av Greklands samtidshistoria på svenska. Under slutet av 1970-talet började Kallifatides utreda kärlekens väsen i flera romaner. 

Vill dra mig till minnes att det var hans böcker och även Mikis Theorakis böcker som gav mig "hungern" att verkligen ta mig an böckernas fantastiska värld. De tre böckerna som jag nämnde ovan är jag lite sugen på att få läsa om. 

Ett annat återkommande tema har varit invandrares situation i Sverige i vilket han brutit ny mark i den svenska skönlitteraturen. Han har även författat några kriminalromaner, historiska romaner och reseskildringar samt reportageböcker.

Så här skriver han:
"I början då jag var en främling som skulle erövra främlingskapet kastade jag mig över det nya språket likt en utsvulten hund över en saftig köttbit. Jag åt upp svenskan. Jag fyllde min mun med ord, tuggade dem, svalde dem. Jag tog vissa ord i min mun som praliner. Fors, älv, flod, fjäll, berg, hav, vik, sol, moln, regn, snö, dag, natt. Jag föll platt för den svenska naturens enstavighet.
Som författare har jag aldrig varit friare än i dessa första dikter då skrivandet inte var bundet vid futtigheter som mening, betydelse, avsikt. Men det är bara en gång i livet man kan skriva på det sättet."

"Om man är invandrare och samtidigt inte beredd att möta det nya med välvilja och intresse, då är man dömd att hamna i samhällets utkanter; och om ett samhälle tar emot nya människor utan att vara berett att möta det nya hos dem, då blir det dömt att få problem.
Allt detta är egentligen självklarheter. Tyvärr verkar det nödvändigt att upprepa dem."

Det är så mycket man inte vet när man lämnar sitt land. Man anar inte att man bär med sig så många strukturer och spår i sin själ och att de slutligen får en att vara och förbli en främling i det nya landet; och när man inte längre är en främling i det nya landet har man blivit en främling för sig själv och då är man främling överallt."

Bibliografi

  • Minnet i exil: dikter (1969)
  • Utlänningar (1970)
  • Tiden är inte oskyldig: dikter (1971)
  • Bönder och herrar (1973)
  • Plogen och svärdet (1975)
  • Den sena hemkomsten. Skisser från Grekland (1976)
  • Den grymma freden (1977)
  • Kärleken (1978)
  • Mitt Aten (tills. med Henrik Tikkanen) (1978)
  • En fallen ängel (1981)
  • Brännvin och rosor (1983)
  • Människor, skolböcker, minnen (1986)
  • Lustarnas herre (1986)
  • En lång dag i Athen (1989)
  • Sidospår (1991)
  • Vem var Gabriella Orlova? (1992)
  • Cypern: en resa till den heliga ön (1992)
  • Ett liv bland människor (1994)
  • Svenska texter (1994)
  • Det sista ljuset (1995)
  • Afrodites tårar: om gamla gudar och eviga människor (1996)
  • De sju timmarna i paradiset (1998)
  • För en kvinnas röst: en kärleksdikt (1999)
  • Ett enkelt brott: kriminalroman (2000)
  • Ett nytt land utanför mitt fönster (2001)
  • Den sjätte passageraren: kriminalroman (2002)
  • En kvinna att älska (2003)
  • I hennes blick: kriminalroman (2004)
  • Herakles (2006)
  • Mödrar och söner (2007)
  • Vänner och älskare (2008)
  • Slump: kollektiv roman (2008)
  • Det gångna är inte en dröm (2010)
  • Brev till min dotter (2012)
  • Med sina läppars svalka (2014)
Översättningar

Priser och utmärkelser[redigera | redigera wikitext]

Hämtat från Wikipedia

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar