Bakrecept. Matiga bullar med Italiensk inspiration




Nu under några dagar som det har varit riktigt sköna dagar så blev jag riktigt "picknick-sugen".
Jag bakade dessa goda bullar inför en liten biltur i Valborgsmässohelgen när fikakorgen fick följa med. 
Korgen packad med termosen, bullarna, frukten, godiset, vatten och annat lite smått och gott så gled vi ut i solskenet och den Östgötska naturen.


Ost- och Pestobullar
Jag gillar när jag hittar mat- och bakrecept som är både kryddigt och som man kan hitta nere i Italien. Det här receptet är både lite kryddigt och med en god fyllning i. 
Det här receptet passar bra att ta med på picknicken. Recept på saftiga bullar fyllda med basilikapesto och smält ost, mums......

Blir ca ca 16 st bullar

Bullar
25 g jäst
2 ½ dl mjölk, fingervarm
1 tsk salt
25 g smör, rumsvarmt
6–7 dl vetemjöl

Fyllning
100–125 g pesto
ca 200 g riven ost

Garnering
1 uppvispat ägg
25 g pinjenötter men annars kan fantasin och det man gillar få styra

Så här gjorde jag
1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. 
Tillsätt salt, smör och vetemjöl, lite i taget. 
Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. 
Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

2. Kavla ut degen till en rekt­angel, ¾–1 cm tjock, på ett mjölat bakbord.

3. Bred ut peston på degen och strö över osten. Rulla ihop degen till en rulle från långsidan.

4. Skär rullen i skivor, ca 2 cm tjocka. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. Pensla bullarna med ägg och strö över pinjenötter.

6. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7–9 min. Låt dem svalna på galler under bakduk.


Önskar er en fin ny vecka och så hoppas vi på varmt väder eller hur...






Kommentarer