tisdag 4 juli 2017

Se årstidstecken, Boken "När själen får grönska"






Egen bild

Ur boken "När själen får grönska" BONNIER FAKTA
Författare: Eva Robild

Jag och säkert många med mig som naturen är så betydelsefull för, njuter av de årstidsväxlingar vi här i landet får uppleva. 

Genom att bli än mer medveten om årstidsväxlingarna och naturens 
fantastiska läkande effekt på människan som har känningar av stress, tiden som aldrig räcker till, värk i kroppen av olika skäl, och många andra sjukdomar. 

Då kan det här bli en styrka, ge energi, ge mer kraft, meningsfullhet, stimulans, tacksamhet.
Naturen hjälper oss att flytta fokus från oss själva till istället på något som inte går att påverka - årstidsväxlingarna.

Egen bild

Att leta efter tecken som är utmärkande för en speciell årstid är en enkel lek som alla kan delta i, 
året om.
Jag tar med mig det ut på mina naturvandringar och tycker leken är mycket värdefull och ger ett tydligare medvetande om naturen och den årstid som är närvarande.
Jag får nuet, närvarandet mer dokumenterat i minnet om vad vi har runt om oss.

Egen bild

SOMMAR

Notera form och storlek på olika blad.
Hur många nyanser av grönt kan du se från bänken där du sitter ?
Doppar du tårna i vattenbrynet ?
Följ en tordyvel, en myra eller en fågel med blicken.
Hur är det att sitta i solen jämfört med skuggan ?
Kan det vara skönt att låta regnet skölja över ansiktet ? 


Egen bild


Må så gott !






2 kommentarer:

  1. Fina råd och tankar....läcker vinkel på fjärilen och vad långt ni hunnit med smultronen, våra har just bildas bär på... . Ja lite mindfullness är behövligt, på mina promenader har jag börjat att lyssna på böcker i stället för musik... aerobic människan i mig njuter mera då istället för att ta i och öka...född som tävlingsmänniska ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket ! :-) Ja, på gynnsamma ställen kan man hitta en hel del smultron, så nu gäller det att plocka och njuta och få massa vitaminer i sig. Ja, det gäller att hitta alternativen som man trivs med när man är ute i och rör på sig. Och en bok är aldrig fel.
      Hihi......ränderna går aldrig ur ;-)

      Radera