lördag 5 augusti 2017

Bokrecension av boken "Italienska nätter"







Ett stort tack till HISTORISKA MEDIA för rec.ex. !


Boken kana bl a köpas hos ADLIBRIS

Italienska nätter
av Katherine Webb

Boken är nominerad till en av ÅRETS BOK av Bonniers Bokklubbs stora årliga pris.

Året är 1921. Unga, osäkra Clare Kingsley reser genom södra Italiens brända landskap på väg till den lilla staden Gioia del Colle. Här ska hon tillbringa sommaren med sin make, som arbetar för den nyrike markägaren Leandro Cardetta.

När Clare stiger av tåget drabbas hon genast av onda aningar. I den lilla staden råder en laddad stämning, och borton Leandros luxuösa villa har spänningen nått bristningsgränsen. Stadens fattiga arbetare söker desperat efter arbete och mat, många av dem är veteraner från första världskriget. En av dem är Ettore. Då Clares och Ettores vägar korsas försvinner hennes hemlängtan i ett slag.

Innan sommaren är slut kommer hjärtan att krossas, våldsam fiendeskap gro och omtumlande sanningar att avslöjas. Och Clare kommer att lära sig en läxa för livet ...

Katherine Webb debuterade 2010 med The Legacy, på svenska Carolines arv. Hon nominerades till en rad priser som årets debutant. Hennes böcker har översatts till 25 olika språk, och de har legat på bestsellerlistorna i flera länder.

I Sverige har Katherine Webb jämförts med romanfavoriter som Jojo Moyes och Kate Morton, och debuten Carolines arv (2013) har hittills sålt i drygt 20 000 ex. Även de senare utgivna romanerna Av en annan värld (2014), En sång från havet(2015) och Sanningen om Alice (2016) har fått ett fint mottagande. Sommaren 2017 ger vi ut Katherine Webbs senaste roman, Italienska nätter.

Mitt betyg:
4/5

Så här tyckte jag om boken:
En mycket välskriven historisk roman som speglar det fattiga Italien straxt efter första världskriget med familjehemligheter, kärlek, förbjuden kärlek, hård vardag m m.
Alla rollinnehavare i boken känns levande och de känns verkliga igenom hela boken.

Dock känns boken då och då  långdragen genom alla sina miljöbeskrivningar och det känns till slut lite tjatigt. Men jag vill också tillägga att författaren är otroligt duktig på dessa miljöskildringar. Men det blir lite mycket av det.

Kathrine Webb skriver rakt genom boken på ett utmärkt målande sätt om det hårda liv som många levde då. Kathrine Webb skriver in historiska fakta i berättelsen som jag gillar. På samma gång som man som läsare får en härlig historia rent berättarmässigt så får man också en historisk inblick i den delen av Italien händelserna utspelar sig i straxt efter första världskriget.
Mycket intressant !
Man får en inblick i att mellan människorna var klyftorna mellan rik och fattig enorma. Det är ett land också i stor förändring och där motsättningarna inte går att blunda för.
Författaren skriver på ett lättsamt sätt som gör att boken känns lättläst rakt igenom.

Omslaget på boken känns lite missvisande för när man ser det, då tror man att det är en något mer romantisk story som väntar men så är inte fallet. Utan det är en dramatisk och allvarsam berättelse.
Men omslaget är ändå mycket tilltalande som dessutom lockar till läsning.






4 kommentarer:

  1. Den här vill jag läsa, jag tycker också om när historia vävs in i berättelsen. Och jag gillar det allvarsamma. Inte alltid, men oftast är det sådana böcker som jag minns. Feelgood-böcker tycker jag också om, men de glömmer jag bort mycket snabbare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken kan jag verkligen rekommendera att du läser. :-)

      Radera