lördag 5 augusti 2017

Bokrecension - "Jag ser dig "








STORT TACK TILL Lind & Co för rec.ex. !

Kan köpas hos bl a ADLIBRIS


Jag ser dig
av Clare Mackintosh

En dag upptäcker Zoe Walker ett foto på sig själv bland småannonserna i en Londontidning. Utan förklaring, utan hänvisning till någon hemsida. Det bara finns där - ett grynigt svartvitt foto och ett telefonnummer.
Hon visar upp det för sin familj, men de är övertygade om att personen på fotot bara är någon som liknar Zoe. Dagen efter finns en ny annons på samma plats i tidningen med en bild av en annan kvinna. Och dagen därpå ytterligare en.
Är allt bara ett misstag? Ett underligt sammanträffande? Eller är det någon som håller koll på dem... Zoe är fast besluten att ta reda på sanningen bakom bilderna.

Mitt betyg:
4/5

Så här tyckte jag om boken:
Jag blev imponerad av författarens första bok "Jag lät dig gå" och jag blir imponerad av den här boken också som är en psykologisk thriller. Skildringen är mycket spännande och att läsa med andan i halsen gör att man ogärna släpper boken för något annat. Vändningarna i händelserna är oväntade och gör att pulsen ökar.
Under tiden man läser boken får man tänka efter - vem kan det vara o s v. Frågorna under tidens gång hopar sig för mig som läsare. Ingenting är givet. Men successivt växer det fram att allt är inte i sin ordning och som det ser ut att vara.
Hon har lyckats på ett utomordentligt med sina personbeskrivningar i boken som jag uppskattar.
Boken är lättläst och mycket välskriven.
En kuslig skildring som känns verklighetstroget.
Väntar ivrigt på att hon kommer med fler böcker att få läsa.

Författare: Clare Mackintosh
Språk: Svenska
Utgiven: 2017-05
Översättare: Mia Gahne
Formgivare: Emma Graves
ISBN: 9789174617955
Förlag: Lind Co
Upplaga: 1
Antal sidor: 427








2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om Jag lät dig gå, och hade tänkt läsa den här också. Nu är boktraven redan tillräckligt hög inför hösten, så jag måste nog avvakta litet, men den står på min att-läsa-lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara svårt att hinna med boktravarna men också kul att ha lite på lut framöver :-)

      Radera