fredag 2 februari 2018

BOKTIPS !






Boken kan köpas hos bl a ADLIBRIS


Balladen om Marie Krøyer : en biografi
av Anastassia Arnold

Marie Krøyer (1867-1940) var gift med den mest kände av Skagenmålarna P. S. Krøyer. Hennes egna konstnärsdrömmar fick dock stå tillbaka för rollen som hustru till samtidens störste Nordiske målare. På somrarna spelade paret en central roll i den berömda konstnärskolonin i Skagen.

Trots P. S. Krøyers stora framgångar som konstnär kom äktenskapet att förmörkas av hans framväxande sinnessjukdom. 

På Sicilien träffar Marie den svenske tonsättaren Hugo Alfvén, och en tragisk passionshistoria tar sin början. Det blir skilsmässa från Krøyer, som sjunker djupare in i sin manodepressiva sjukdom. 

Marie flyttar till Sverige med Hugo Alfvén och de får en dotter. Hugo Alfvén är otrogen mot Marie redan från början av deras förhållande, varför äktenskapet slutar med en rättsligt, både lång och komplicerad skilsmässa.

Balladen om Marie Krøyer är en dansk-svensk film från 2012 i regi av Bille August. Den handlar om den danska målaren Marie Krøyer. Manuset är skrivet av Peter Asmussen, efter en bästsäljande roman av Anastassia Arnold. I huvudrollerna ses Birgitte Hjort Sørensen, Søren Sætter-Lassen och Sverrir Gudnason.

Idén till filmen kom när Bille August läste romanen Balladen om Marie .
– Jag hade länge varit intresserad av Skagen och dess målare. Så läste jag boken, tyckte det var ett bra drama, och tog kontakt med författaren Peter Asmussen som hjälpte mig att skapa ett manus. Det är en fantastisk kärlekshistoria. 

Sedan är filmen inte någon biografi över Marie Krøyers liv, utan vi fokuserar på kärlekslivet och relationerna. Egentligen är filmen ett utdrag av åtta sidor ur boken som jag fastnade särskilt för, och händelserna utspelar sig runt 1902[4].

Inspelningen av Balladen om Marie Krøyer började i juli 2011 i Skagen och Marstrand, vilket blev uppmärksammat i den svenska pressen. Inspelningen samproducerades av Film i Väst [5].

------------

Jag läste den här boken när den kom ut år 2012 och i dag om jag skulle recensera den skulle jag ge bokeni betyg 5/5.

Nu har jag även hittat den på en DVD-hylla hos en loppis och i helgen blir det en filmstund för att se den. Det ska bli spännande och se vad jag tycker om den som film. 

Ibland med vissa böcker som senare blivit film, brukar jag många gånger föredra boken före filmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar