lördag 10 mars 2018

BOKTIPS ! "30 år av tystnad. Mitt liv i skuggan av mordet på Olof Palme"




Den här boken grep tag i mig från allra första början och jag gör några raders utdrag ur boken, se nedan. Den stannar kvar i minnet efteråt. En unik bok och ett tidsdokument.
Betyg: 5/5

Kan köpas hos bl a ADLIBRIS

30 år av tystnad : mitt liv i skuggan av mordet på Olof Palme
av Anna Hage

Hon försökte rädda livet på Olof Palme

En vardagkväll i februari 2016 möter Anna sin egen blick i tv-rutan. Det är blicken hos en skrämd sjuttonåring. En tjej med sprejat hår i 80-talsfrisyr sitter i Aktuelltstudion och berättar om mordnatten då Olof Palme mördades. Nu, trettio år senare, sitter Anna hemma i tv-soffan och drabbas av frossa. Det skakar i hela kroppen och hon mår illa. På natten känns det som om hon ska kvävas. Tankar, minnen och känslor, allt flimrar förbi som i ett kalejdoskop.

Det finns en gräns för hur länge man kan trycka ner sina känslor. Det upptäckte Anna Hage som blev vittne till Palmemordet. Hon var ung gymnasieelev och försökte rädda livet på statsministern den där februarikvällen 1986. En traumatisk upplevelse som tillsammans med det efterföljande drevet i media, polisförhören och rättegångarna har påverkat hennes liv starkt.

Nu väljer hon att inte längre blunda för smärtan och berättar sin egen historia om vad som hände. Hon beskriver själva mordnatten, polisförhören, utsattheten och känslan av att vara den som alla skvallrar om. Hon berättar om livet idag, om hur de åren präglat henne, om maktlöshet och skamkänslor. Om vikten av att våga möta sina värsta rädslor – och om att gå vidare i livet.

"Boken är en upprättelse och utväg, en bladvändare som fängslar och ett tidsdokument som bidrar med hittills okända aspekter på skeendet som orsakade energiläckage hos en hel nation." Aftonbladet

UTDRAG UR BOKEN:
1986, fredag den 28 februari kl 23.21
"Stanna", ropar jag till Åke.
Jag öppnar bildörren och ser mot platsen.
Mannen faller mot marken, kvinnan vänder sig mot honom. Samtidigt springer den andra mannen iväg från platsen. Varför gör han det ?
Mannen som kastas omkull där på Sveavägen behöver hjälp. Det är för mig helt uppenbart.

Mannen ligger kvar på trottoaren. Den andra mannen är på väg därifrån medan jag närmar mig springande. Jag ser honom i skenet från skyltfönstret. Han försvinner på ena sidan av en kioskliknande byggnad som står längre in på Tunnelgatan.
Jag har fokus på mannen som fallit till marken.
Tankarna far genom huvudet. Är det en uppgörelse ?
Eller har han drabbats av en sjukdom, kanske en hjärtinfarkt ? Han kastades mot marken. Oavsett orsak måste jag hjälpa till.
En kvinna böjer sig över den liggande mannen. Den man som sprang iväg är nu försvunnen in i gränden när jag kommer fram.
Mannen på marken har en stirrande blick och ser livlös ut.
Jag känner på hans handled.................           .........................

Författare:Anna Hage
Språk:Svenska
Utgiven:2018-02
Formgivare:Kerstin Hanson
ISBN:9789137151151
Förlag:Bokförlaget Forum
Antal sidor:268

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar