torsdag 15 mars 2018

KALORIFEST







Nu nu nu.....torsdag....snart.......fredag  och så blir det förstås lördag efter det😉
Och vet ni läsare, då ska jag ut på något både roligt och gott !
Afternoon tea med underhållning !
Det riktigt vattnas i mun av att bara skriva detta 😁 Jag är ju ett riktigt
kakmonster, så vad kan smaka bättre än med en hel buffé av olika läckerheter från kakbordet.
Synd jag inte bara är själv om den.😋
Och när måndagen sedan kommer är det kakmonstret i mig som förvandlas till typ att föreställa "träningsmänniska" på gymmet, hmmm...... Hej å hå......
Vintern har för den delen satt vissa spår här och där, det är inte bara kalorierna från afternoon tea-dagen.
Jag får se om jag hinner klicka av några foton innan alla kakorna är uppätna och visa här på bloggen.


MINISCONES

Bjuder på ett recept och bild lånad från ARLA


Receptet gäller för 16 st
4 dl vetemjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver


Gör så här:
Sätt ugnen på 250°. 
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. 
Finfördela smöret i mjölet. 
Rör i mjölk och grädde. 
Arbeta ihop till en deg. 
Platta ut degen på mjölad bänk till en 2 cm tjock platta. 
Ta ut 16 rundlar med ett litet glas, ca 4 cm i diameter. 
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 
Pensla med grädde. 
Grädda i mitten av ugnen 10–12 min.


Serveringsförslag:

Servera dem varma med tillbehör.

----------------------------------------------

FIKONTOPPAR

Recept och bild lånad från ARLA

Receptet gäller för 35 st
2 ägg
1 dl strösocker
8 hackade torkade fikon
rivet skal och pressad saft av ½ citroner
4 dl kokosflingor
1 dl saltrostade solroskärnor

Gör så här
Sätt ugnen på 175°. 
Mixa ihop alla ingredienser utom solroskärnorna. 
Låt smeten svälla några min och rör sedan i solroskärnorna. 
Klicka ut smeten till toppar på en plåt med bakplåtspapper. 
Grädda i mitten av ugnen 12–15 min.

Tips:
Fikonen kan bytas ut mot torkade aprikoser.


HA DET GOTT ! 😁





1 kommentar:

  1. Mmm, så gott det ser ut! Vilka läckra bilder :) Jag är också ett kakmonster som gillar fikabröd lite för mycket och borde nog träna lite mer... ;)

    SvaraRadera