lördag 4 maj 2019

SVINNSMART - MATTIPS


Svinnsmart
Numer har vi i Willysbutiken nästan varje dag frukt och grönt som kallas för "Svinnsmart".
Det är produkter som annars skulle slängas men som ändå kan säljas som svinnsmart. 
Lådan brukar kosta 20 kronor. 
Det brukar även finnas bröd som är fint och går att använda några dagar framåt. 
Det känns bättre i magen när man kan passa på att köpa sådant och att det kommer till nytta istället för att slängas av butiken.  
Man vill ju spara på både pengar och miljön.
Willys delar med sig av information om vilken mat som slängs mest i de svenska hushållen.
Dessa är följande: mjukt bröd, gurka och banan. De låg högt upp på den topplistan, ihop med en del andra frukter och grönsaker. Även mjölkprodukter hamnade högt på topplistan.


Ett bra tips som jag hittade på Willys hemsida var recept gjorda på svinnsmarta produkter
Klicka HÄR



Det var inte direkt välkommet med snön som kom igår och det ska visst både regna och snöa idag också. 
Men gisses så kallt det har blivit igen. Under flera nätter har temperaturen gått under 0 grader.
Och inte har den orkat upp så särdeles mycket dagtid heller temperaturen.
För ca en vecka sedan hade vi några åskknallar till och med. Utan att för den skull ha varit varmt.
Men så är vädrets makter, vi får snällt finna i oss det. 

Ha det gott i helgen !



2 kommentarer:

  1. Jag som är gammal och har vuxit upp med min mormor född 1907 som upplevde många krig lärde mig att ingen mat fick förfaras. Det har varit ledsagare hela mitt liv. Min dotter däremot, o barnbarnen, de har haft en helt annan inställning till mat, lägg upp, ät det du orkar eller vill, kasta! Jag tycker det är suveränt att vi börjar bry oss om att försöka tillgodogöra oss livsmedlen. Tyvärr har vi inte på alla småorter samma möjligheter att kunna köpa billiga frukt-och gröntprodukter. Däremot kan jag också handla mejeri, kött och andra produkter som ligger nära utgångsdatum. så himla bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittade in och gav en trevlig och klok kommentar hos mig ! Ha det gott i den nya veckan !

      Radera