lördag 4 februari 2017

Bokrecension "Vänd dig inte om", Tove Alsterdal








Recension av boken "Vänd dig inte om" av Tove Alsterdal. Hennes fjärde roman.

Ett stort tack till Bokförlaget Lind & Co

Författare: Tove Alsterdal
Språk: Svenska
Utgiven: 2016-08
Formgivare: Niklas Lindblad
ISBN: 9789174616002
Förlag: Lind Co
Antal sidor: 411

Om författaren:
Tove Kerstin Alsterdal, född 28 december 1960 i Malmö, är en svensk journalist, dramatiker och författare av framför allt deckare, men även manuset till filmen "Så olika" och radions julkalender, "Snälla Py". Hon är dessutom Liza Marklunds redaktör.
Hon har rötter i Tornedalen och Värmland, men är uppvuxen i Stockholmsförorten Jakobsberg.

Böcker som hon gett ut är: "Låt mig ta din hand", "I tystnaden begravd", "Kvinnorna på stranden".

Handling:
En gång var Beckomberga ett av Europas största mentalsjukhus. Nu har spåren av det förflutna suddats ut och exklusiva bostäder byggs i den gamla parken. Svante Levander är en av dem som flyttar in i idyllen, tillsammans med sin nya kärlek.
På väg hem från affären blir han knivhuggen till döds. Eva, hans före detta hustru, har följt efter honom den kvällen och grips, misstänkt för mord.
Bara en person kan vittna om vad som hände, en utländsk kvinna som satt utanför butiken och tiggde, men hon är spårlöst försvunnen.
När några småpojkar finner rester av mänskliga kroppar i närheten av mordplatsen exploderar rädslan.Det förflutna visar sig vara närmare än någon kunde tro.

Mitt betyg:
3+/5

Så här tyckte jag om boken:
Med iver började jag läsa boken eftersom Tove Alsterdals tidigare böcker inte gjort mig besviken. 
Boken speglar en del av nutidens samhälle och är inte enbart en fantasifull deckare utan det finns en mörk verklighet också i den.
Jag tycker det är bra att hon tar med om dagens samhälle där tiggeriet är ett faktum och att man får följa med på resan som huvudpersonen gör till Ruänien så att man får en liten inblick och bakgrund i dess problematik. Det blandas in en liten del av både politik, historia och samälle i boken som hon väver samman på ett bra sätt.
Boken är skrämmande aktuell därför att flyktingströmmarna är ett faktum och att tiggarna lever under svåra förhållanden.
Genom att jag bott i Stockholm och känner väl till området Beckomberga, som på den tiden tog hand om mentalpatienter och området klingade för utomstående något negativt, tycker jag mig kunna se och uppleva omvandlingen i dess samhälle där, genom författarens beskrivning.
Boken är stark och Tove Alsterdal skildrar människors rädsla för det främmande på ett väldigt tydligt sätt.
Den här boken är en bladvändare.



.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar