söndag 12 mars 2017

Dåtid och Nutid....


När jag tänker på landet Italien blir jag varm i hjärtat. Så många upplevelser som jag haft i detta så vackra land. Ett land rikt på så mycket intressant såsom t ex mat-, historia-, politik- och kultur.
De olika platserna har berört mig på så olika sätt. Historien om t ex Axel Munthe på Capri med dess underbara utsikt över det blå Medelhavet, Vesuvius, Neapel med sin oförglömliga stad, Rom med Katakomberna, Colloseum m m, Venedig med gondolerna och Marcusplatsen, Gardasjön med dess underbara landskap, Bolzano, Rivieran m m m m.

Jag njuter lika mycket när jag får gå ut i den svenska vackra naturen. En av för mig vackraste platser är Mälaröarna, Stockholm, Då känner jag mig hemma, men Öland har fångat mitt hjärta också med dess rikedom ute i naturen och med öns alla fåglar. Det är ett riktigt eldorado för oss som gillar att fotografera.



En bok på det italienska temat:
Camorra : en bok om maffian i Neapel
Camorran i Neapel är Italiens äldsta maffia. Camorran mördar fler människor än den sicilianska maffian och krigen mellan dess olika klaner är intensivare och mer explosiva än maffiastriderna på Sicilien. Den egendom som staten beslagtar av camorran betingar större ekonomiska värden och fler döms för maffiabrott i Neapelregionen än på Sicilien. På senare tid har camorran moderniserats och lyckats bli en stark kraft i den globaliserade världsekonomin. Den är dessutom en del av den offentliga kulturen camorran vill synas och höras.

I Camorra en bok om maffian i Neapel analyseras camorran. Spåren leder tillbaka till antikens slaveri och gladiatorkamper i Neapelområdet, men också till kriminella ikoner som Scarface och Gudfadern. Boken skildrar kvinnornas ofta betydande roll i klanerna, katolska kyrkans relation till camorran, samt likheter och skillnader med maffian på Sicilien. Som en röd tråd löper kampen om egendom i ett ojämlikt klassamhälle.

TOMAS LAPPALAINEN (f. 1958) är författare. Han har tidigare skrivit titlar som "Maffia, Italien" samt "Se Neapel och sedan dö".

En bok jag varmt kan rekommendera.

VETT och ETIKETT:
Det är att föredra att tilltala med Ni och titulera personen korrekt. Signor eller Signora tillsammans med en titel från akademisk examen anses mycket hövligt. Visitkort är flitigt använda av italienarna och rekommenderas alltså.

Oskrivet
När du för ett samtal med en person från Italien kan du stå ganska nära, det uppfattas inte som om du är närgången.

Vi svenskar vill ju som bekant ha ett längre avstånd mellan varandra när vi för en konversation.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar