torsdag 12 oktober 2017

BOKRECENSION







Bokrecension 2017-10-12

Mitt betyg: 
4/5
FörfattareFredrik Backman
Språk: Svenska
Utgiven: 2017-08
Formgivare: Nils Olsson
ISBN: 9789137150925
Förlag: FORUM
Antal sidor: 300
Genre: Skönlitteratur, allmänt

Finns att beställa hos: ADLIBRIS

Carl Fredrik Backman, född 2 juni 1981 i Brännkyrka församling i Stockholm, är en svensk författare, bloggare och skribent.
Född: 2 juni 1981 (ålder 36), Brännkyrka socken, Stockholm
Filmer: En man som heter Ove
Nomineringar: Goodreads Choice Awards Best Fiction

Fredrik Backman debuterade med sin bok "En man som heter Ove" 2012.
Har även skrivet bl a "Björnstad", "Britt-Marie var här", "Min mormor hälsar på och säger förlåt".

Handling:
Det är så enkelt att få människor att hata varandra att det är obegripligt att vi någonsin gör något annat.

Efter de fruktansvärda händelser som skakade Björnstad i första boken berättar "Vi mot er " historien om månaderna efteråt. De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för. Det kommer sägas att våldet kom till Björnstad det här året, men det är en lögn. Våldet fanns redan här.

Fredrik Backmans "Vi mot er", den fristående uppföljaren till Björnstad, är en intensiv skildring av drabbande mänskliga relationer i en liten stad. En berättelse om lojalitet, vänskap och kärleken som utmanar allt.

Så här tyckte jag om boken:
Precis som de andra böckerna av Fredrik Backman så finns både humor, kärlek och berörande i den här boken. Jag är helt frälst i hans språk och undertoner i sina böcker och så även i denna.
Självklart var förväntningarna stora på den här efterföljaren och jag kan väl säga att den är precis lika bra och trovärdig som föregångaren "Björnstad".
I den här boken har Fredrik Backman blandat många små olika öden, som gör boken intressant.
Fredrik Backman får mig att leva mig in bland de människor han berättar om i boken på ett sätt som ger det trovärdigt och verkligt och det tack vare sin stora berättarförmåga.
 Det är en salig blandning av olika människotyper som man lätt lär känna därför att det är så välskrivet.
Innehållet i boken finns allt från kärlek, vänskap, svek, lojalitet, hat till civilkurage.
Som läsare tycker jag att jag får en bra inblick i att vissa människor är beredda att gå långt för varandra men också för att nå sina mål m m.
Författaren har verkligen lyckats med det svåra att ge en suverän och träffande skildring över hur gränser kan ändras och vad resultatet av detta blir.
Mycket av vardagslivet skildras här i boken och genom boken får man både ett leende på läpparna, jag blir också berörd av händelser och jag hinner reflektera över vissa händelser i boken. Den känslan och tanken hade jag även i "Björnstad".
Jag tror att många med mig som läst boken kan hålla med i detta.

Stort tack till Bokförlaget FORUM












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar