tisdag 20 mars 2018

MATTIPS ! // MATINSPIRATION FRÅN MEDELHAVET











Det är verkligen inte ofta jag äter en soppa men jag kunde inte motstå den här.
Den har både nyttigheter i sig, den är snabb att göra och billig. Och det är inspiration från Italien och sådant brukar jag falla för
.
LINSSOPPA MED PESTO


4 port.
Ingredienser:
2 vitlöksklyftor, hackade
1/2 gul lök, hackad
1/2 del Olivolja
1 burk Körsbärstomater
6 dl grönsaksbuljong (vatten + tärning)
1 tsk Timjan
2 Lagerblad
2 frp Linser eller efter önskemål
Salt
Nymalen svartpeppar

Gör så här:
Fräs vitlök och lök i rikligt med olivolja.
Tillsätt tomaterna, buljongen, timjan och lagerblad.
Koka soppan i 10 minuter.
Lägg i de väl sköljda linserna och koka ytterligare ett par minuter.

(Jag använde linser som var okokta från affären och kokade dom själv i ca 25-30 minuter och la sedan ner dom i den för övrigt färdiga soppan) och lät dom småkoka ihop några minuter.

Smaka av med salt och peppar
Späd med lite buljong eller vatten om du tycker att soppan blivit för tjock.
Klicka i pesto efter tycke och smak och ringla över olivolja och njut !


Till detta hade jag bröd bakat på dinkelmjöl och råg.
Ringlade över brödet med lite olivolja, skar tomatskivor och la på färsk timjan - jättegott !


lÅT ER VÄL SMAKA !






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar