fredag 1 juni 2018

SMAKBIT FRÅN BOKTIPS !








BETYG: 4 / 5


av Emmy Abrahamson

Majas karriär som ståuppare är inte precis lysande. Inte hennes liv i övrigt heller. Det började när hennes mammas pessar gick sönder, och på sistone har hon brutit sig in i en stuga för att stjäla sprit, avtapetserat sin bästis väggar – till hälften – som en överraskning och missat ett viktigt steg i karriären på grund av en ouppfostrad hund. Men det är väl inget att bli inlagd på psyket för, eller?

Efter succén med "Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske" är nu Emmy Abrahamson tillbaka med ännu en komisk, varm och rörande berättelse om att våga gå sin egen väg, även i motvind.

SMAKBIT UR BOKEN:

Mannen kommer tillbaka med en liten metallbricka med en vit tallrik på. på tallriken finns en ensam ostmacka. Två röda paprikaskivor ligger ovanpå och är så blöta att de redan färgat osten rosa. Bredvid tallriken står ett litet, litet glas med blandsaft.
"Varsegod", säger han. "Snart kommer någon och pratar med dig."
Jag tittar på honom.
"Ni kan ta mitt liv", säger jag med stigande röst. "Men ni kommer....aldrig.....att kunna ta.....MIN FRIHET !"
Mannen tittar på mig med ögon som visar en viss oro, vänder sig sedan snabbt om och lämnar rummet.
När jag är ensam igen tänker jag att det kanske inte var helt rätt tid och plats att citera Mel Gibson i "Braveheart".  Fast det var ju det egentligen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar