onsdag 9 april 2014

Påskens frestelser

Medans två vovvar ligger här och slumrar passar jag på att säga HEJ här på bloggen och dela med mig av en mumsig påskdessert till er som gillar sådant.

Himlen öppnade sig för oss när vi var ute på vår morgonrunda. Vi var totalt genomblöta både vovvarna som gick med mig och jag.
Ni vet väl, ni som har hund, att när vi kommer in i bostaden och den tid det tar för dem att torka, att det under tiden luktar väldigt mycket hund då :)
De som eventuellt då har tänkt att komma för en påhälsning och en fika som inte har hund, inte blir så särskilt långvariga fikagäster ;) ;)
Men som sagt, som det heter så får man ta seden dit man kommer, eller hur ...?? :)

Äggtoddy med lime, hallon och marängvisp

Å dessa ljuvliga efterrätter som jag skulle kunna leva på om det vore hälsosamt ;)
Ibland måste man bara få frossa.
Nu hittade jag en dessert som passar bra till påsken.
Den måste absolut stå på mitt påskbord.

Ingredienser:
4 msk + 4 msk strösocker
4 ägg
1 lime
1 dl frysta hallon
Tillagning: 15 min
1. Fördela hallonen i fyra glas. Separera äggulor från vitor.
2. Vispa 2 äggvitor till vitt skum och tillsätt 4 msk socker, lite i taget.
Vispa till en fast marängsmet.
3. Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv det yttersta gröna  av limen och pressa ut saften, mät upp 1 msk saft.
4. Vispa äggulorna med 4 msk socker till en fluffig, ljusgul smet, ca 5 min med elvisp. Vänd ner limesaften. Häll smeten över hallonen och toppa eller spritsa på marängsmet.
Strö över rivet limeskal och servera.

mmmmuums ! :)
Mer av Påskmums kommer jag att dela med mig av framöver.