torsdag 20 november 2014

Goda recept inför Advent och jul. Jul med Ernst....Shopping





Morrn alla bloggläsare !

Tack för att ni tittar in och läser min blogg runt om vårt jordklot ! 

Det börjar bli frukoststart snart här med så klart för mig en kaffe också.
Mina favoritfrukostar är bl a en tallrik quinoa- och havregröt med nyttiga bär i och nypressad juice till.
Eller det kan också vara en ekologisk fil, kryddad med ingefära och till det frukt och bär i samt juice till.
Sedan räknar jag med att jag fått i mig hygglig energi för att vara pigg på förmiddagen.
Jag brukar tillföra kroppen ett nyttigt mellanmål på förmiddagen. Sedan går allt som man ska företa sig som en dans :)



Idag Torsdag, vad ska ni göra idag ? 
Skriv gärna och berätta, vare sig ni bor i Sverige eller kanske Frankrike, Italien, Danmark eller en annanstans. Alltid lika roligt att höra hur dagen ser ut även utanför vårt lands gränser.

Jag kan ju inte låta bli idag att ta med här på bloggen min favorit Ernst Kirschsteiger. Ser fram mot julen då han kommer i några julprogram och ger oss bra idéer för hemmet. 



HÄR Ernst Kirschsteiger, Shoppa på Royal Design

Ernst Kirschsteiger designar mycket fina produkter och till vettiga priser. Missa inte att titta in på hemsidan.
Kanske hans egendesignade produkter kan bli en bra julklapp till någon ?

Juldessert

Ernst Kirschsteigers goda juldessert kan jag ju inte bara motstå. Så enkelt att göra också.

2 dl russin
5 msk konjak
2 dl hackade valnötskärnor
kanderade färdiga violer
300 g mandelmassa
mörk blockchoklad med hög halt av kakao

Riv mandelmassan med rivjärn
Blanda i de blötlagda konjakrussina och valnötterna
Forma 2 st rullar, pensla på smält blockchoklad mörk
Dekorera med kanderade violer


Jag fortsätter med lite tips på jul- och adventstema.

Glöggsangria

Snart är det 1:a Advent och vi är väl många som dricker vår första glögg för året då.
Ibland kanske man vill ha en annan variant och då kan det här receptet kanske vara något att pröva

1 bag and box rödvin
6 dl strösocker
2 påsar glöggkryddor
2 l apelsinjuice av god kvalitet
2 l cranberry juice
Citrusfrukter i skivor
En massa is

Värm vinet med strösocker och glöggkryddor, låt stå och dra samt svalna. Plocka upp glöggkryddorna.
Blanda med fruktjuice och skivad citrusfrukt i en fin bålskål.
Servera glöggsangrian i glas med massor av is.


Parmesankex

Pepparkakor hör också till Advent, Lucia och jul. Ibland kanske man vill ha något mer än pepparkakor till glöggfesten och då är de här kakorna kanske något ni vill pröva.
De är supergoda !


CA 30 KEX

100 g parmesanost
4 kvistar färsk rosmarin 
4 dl vetemjöl 
150 g smör
0,5 dl mjölk 
1 tsk salt
½ tsk bakpulver 
½ krm bikarbonat 
2 msk torkad rosmarin

1. Riv parmesanosten och hacka rosmarinen.
2. Blanda sedan alla ingredienser förutom den torkade rosmarinen i en bunke. Arbeta samman degen och knåda tills degen är fast.
3. Dela upp degen i två lika stora stycken. 
4. Forma degarna till två rullar.
5. Rulla degen i havssalt och rosmarin.
6. Sätt på ugnen på 200 grader.
7. Lägg degarna i plastfolie och lägg dem i kylen i 10 minuter.
8. Ta ut och skiva kakorna i 0,5 cm tjocka skivor.
9. Lägg skivorna på en plåt och grädda dem i ca 10-15 minuter.


Låt er väl smaka !