onsdag 29 april 2015

Livstankar

Jag gillar att tänka sunt med träning, mat, hälsa och motion, sedan att jag inte jämt lever upp till mitt tänk alla gånger, men det är nog så för alla ibland. 
Kroppen mår också bra av avslappning och jag tar en stund då och då och mediterar.
Det är en uråldrig teknik som alla kan lära sig.
Den som mediterar går in i ett tillstånd av fullständig avslappning, där både kropp och själ får ro.
Du glömmer bort dina problem och stressmoment för en stund - men effekten, en känsla av lugn, kan sitta i flera timmar efteråt.



Så igår kväll när mörkret lagt sig hade jag min stund av mys.





Men till något helt annat och det är ju också ett slags må-bra-tillstånd.
Trädgård. Om man nu är intresserad av det.




Snart måste de ner i jorden för att skördas i sommar. Framtidstro var det..... :)

Friden framåt kvällningen tycks evig där man sitter en varm vår- eller sommarkväll på verandan och tittar ut i trädgården. 
Men det är ju så att stillheten är bedräglig - inget står stilla i naturen.
Flygfäna kretsar kring oss, fjärilar flyger runt oss och till pistillernas matbord,  humlan surrar i syrenen, och ett och annat blad singlar ner i luften, markens alla smådjur kryper, krälar, gräver och arbetar under oss. 




Det är så att naturen lever sitt liv och vi vårat i trädgården. 
Trädgårdsliv för vissa är att låta rabatterna växa lagom otuktade, att kunna njuta av dofterna från blommor och smaken från egna kryddor. Kunna se fram mot nästa säsong egna spirande grödor. 
Men också att kunna välja avskildheten i detta vårt eget paradis på jorden.
Visst är livet och naturen härlig ! 




Idag är solen framme men blåsten gör det lite kyligt ändå.
Men från hemmets varma vrå känns det skönt med solen som gassar på inomhus.









Njut mina bloggvänner av livet här och nu !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar