tisdag 29 december 2015

Gamla tider kan bli som nya......



Vitt, vitt och lite kallt utanför fönstret idag.
Sitter gärna inne i "stugvärmen" idag men har man hund så har man :)
Då är det uteliv som gäller vare sig man vill eller inte.
Tack och lov för det :)

Många är väl vi som gillar att inreda och gärna vill ha loppisfynd till hemmet för att skapa den där personliga känslan av hemtrevnad, en blandning av gammalt och kanske lite nytt också.
Stilarna är ju som sagt många och man skapar det man vill. 

Jag går gärna på loppis.
Det behöver inte alltid att vara för att köpa något utan
det kan också handla om att få lite nya idéer till hemmet.

Går gärna flera varv på loppisen.
Ibland hittar man oväntade saker när man tittar runt efter andra varvet :).

Ta t ex som en gammal kanna att servera kaffe ur som kan vara så vackra,
kan istället idag fungera som ett ställe att plantera en fin liten blomma i.


Om du besöker en loppis, ha gärna en plan för vad du letar efter.
Gör en lista på vad du
skulle vilja ha med dig hem från loppisbesöket.


Den här ljuslyktan ovan tillhör en av mina favoriter från ett loppisbesök.


Vad kan vara vackrare än gamla, antika böcker.
Man kanske inte köper dom för att läsa utan snarare att ha dom som en vacker dekoration.
T ex att placera böckerna ihop med några passande prydnadsföremål på ett ställe i hemmet.
Kanske i ett fönster eller på en hylla.
Det är bara att låta fantasin flöda.


Här ovan har jag några loppisfynd som jag inte ångrat jag köpt.

Man kan hitta fina brickor i olika storlekar i silver, vackra fat eller
skålar att ha i sitt badrum.
Som t ex att förvara smycken i, spa-produkter att lägga upp på fat.


Här ovan är ett loppisfynd i form av en spegel som fått bli en
bricka att ställa glögg, glöggkoppar och ljus på, istället för att hänga på väggen.

I vårt konsumtionssamhälle så tycker jag det känns bra
att återanvända det som går och inte bara tänka på nytt, nytt och åter nytt.

Men däremot blir det ett nytt år snart och
jag vill passa på att önska

ER ALLA

ETT RIKTIGT GOTT SLUT PÅ 2015

OCH GOTT NYTT ÅR !!


Kram  !






17 kommentarer:

  1. Vilka trevliga fynd du har gjort på loppis! Själv köper jag nästan aldrig något på loppis men det är kul att gå runt och titta på alla saker.
    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR och hoppas att vi ses här på bloggen också i fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Visst är det så! Ett bra tänk och bra för miljön...det är inte många nya saker jag har här hemma i prydnadssaker, jag köper hellre udda saker på loppisar! Fina saker du har fyndat!
    Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR nu...
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får önska dig också ETT GOTT NYTT ÅR !
      Vinterkram från Marie

      Radera
  3. Många fina loppisfynd! Gillar att man kan återbruka saker och ting... det någon tröttnat på blir perfekt hos någon annan :) Lyktan i svartvitt... så fin! Och de illustrerade biblarna... underbara!
    Önskar dig ett Gott slut på detta året och ett Gott 2016!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ETT GOTT SLUT OCH ETT GOTT NYTT ÅR önskar jag dig Anki !!
      Kram

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Visst kan det vara roligt att gå på loppis, fast jag gör nästan aldrig det. Det är för stor risk att jag köper något. Egentligen har jag ju redan en hel del.
    Just att plantera blommor i sådant som inte alls är till för det, gillar jag. Gott nytt år. / Britt

    SvaraRadera
  6. Loppis är jättespännande tycker jag. Man kan Värkligen göra fynd där.
    Många fina saker du visar.

    Nu önskar jag dig ett...GOTT NYTT ÅR.

    SvaraRadera
  7. Så fint det är här i inlägget!
    Riktigt gott nytt år till dig också!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint att lysa upp tillvaron med :)
    Gott slut, Marie, och ett Riktigt Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig Eva också ett gott slut och ETT RIKTIGT GOTT ÅR !

      Radera
  9. Jag tycker också om att gå på loppis. Att leta något som jag är på jakt efter eller hitta det där som ger inspiration. I år har det blivit ovanligt lite loppis då jag mest städad ut ur mitt barndomshem. Önskar dig en fin fortsättning på det nya året! Kram

    SvaraRadera
  10. Ja visst är det något speciellt med gamla böcker! Jag har svårt att motstå dem för de är ju så vackra!
    Samtidigt tycker jag det lite magiskt med en gammal bok som någon en gång för länge sedan läst och vårdat ömt. Gamla berättelser, gamla psalmer som någon suttit och sjungit... Ofta kan man ana vilka sidor som var mest lästa!
    Loppis är verkligen kul och precis som du går jag ofta där för att få idéer.
    Det är inte alltid man gör de där fynden, den där saken som känns speciell, men när jag gör det blir jag så glad!
    Det är inte alltid priset som ger fyndkänslan för nog finns det mycket billigt. Men mycket billigt skrot. Nej det är när man hittar det där som gör en varm i hjärtat!
    Bra också för miljön att saker kan användas igen.
    Men som du säger, det gamla året kan vi lämna, nu har vi ett nytt år med nya tomma blad att fylla.
    Ha en riktigt god fortsättning på det nya året!
    Kram

    SvaraRadera