måndag 28 december 2015

Något för smaklökarna på Nyårsaftonen



GOD FORTSÄTTNING TILL ER ALLA !

Har ni haft en riktigt bra jul ? Hoppas att det blev det för er.
Här har det varit lata dagar och god mat, precis som jag velat.

I morse kunde jag knappt tro mina ögon, det snöade ute !
Nja, jag kan inte säga att jag jublade.
Hade hellre fortsatt att ha den gröna vintervarianten även om den här vita 
är bättre när man har hundar = renare hundar :)
Men både jag och hund är van vid påskruvat duschläge :)

Nu börjar vi närma oss nyåret och ett nytt år skall snart börja skrivas.

De flesta vill väl äta lite gott på nyårsafton. 

Varse god, kanske dessa recept kan inspirera, hoppas det ......


Förrätt - Langans Avocado- och räkpuck

Bild och recept lånade från  Recept.nu

FÖRRÄTT:
3-4 st avokado
400 g räkor, skalade
2 st citroner
vinäger
olivolja
dillkvistar
Salt, efter smak
Peppar, efter smak
2 msk majonnäs


GÖR SÅ HÄR:
Hacka avokadon, salta. 
Pressa över citronsaft. 
Häll över olja och vinäger. 
Ta ett glas eller en annan rund form och häll ned hackade avokadon. Pressa ihop. 
Vänd upp och ned på en tallrik och häll ut, så får det en fin form.

Som varmrätt tänkte jag mig fläskfilé men har inte ännu bestämt om det blir 
kantarellsås eller en krämig dragon- och senapssås till den.

VARMRÄTTEN:
Fläskfilé med dragon- och senapssås alt. kantarellsås


Recept hittar du HÄR på fläskfilé och dragon- och senapssåsen.
Även denna rätt från Recept.nu


Kantarellsås:
Väljer jag en kantarellsås så gör jag den på grädde och mjölk, kantareller, smör, kalvfond, svartvinbärsgelé, svartpeppar, salt och kanske en skvätt rött vin i också.

Så som man brukar säga att man sparar det bästa till sist :)
Jag som är en gottegris hittade den här efterrätten som jag 
säkert kommer att gilla. 

EFTERRÄTTEN:
Friterad Camenbert med varm hjortronsylt


Recept hittar du HÄR

Efter den maten är man nog rätt laddad för lite soffhäng framför TV'n :)


I morgon ska ni få ett litet tips på vad man kan äta till fläskfilén.

Ha det gott !



3 kommentarer: