onsdag 21 september 2016

Deckartips

Vissa dagar är roligare än andra för oss människor. Idag var det för mig en väldigt trevlig dag
när det låg två böcker i brevlådan som ska recenseras.
Ett stort varmt tack till bokförlaget MODERNISTA  !!

 Recensionsdatum: 2016-10-05                                                                   Recensionsdatum: 2016-10-19                             

Författaren är H.-K. Rönnblom (1901 - 1965). Följande text är hämtad från boken:

Han var en av de stora svenska kriminalförfattarna på femtio- och sextiotalet. Samtidigt var han journalist och politisk redaktör, bl a på Aftonbladet. Hans böcker är skarpa, syrliga skildringar av dåtidens Sverige såväl som spännande pusseldeckare i Agatha Christie-traditionen.

"Död bland de döda" (1954) inleder, tillsammans med "Höstvind och djupa vatten (1955)

Så här beskrivs handlingen av bokförlaget Modernista:
Läraren och historikern Paul Kennet är tjänstledig och har rest till en mindre ort för att forska i rådhusarkivet. Han hyr ett rum på ett pensionat. Ett rum där tjänstemannen Odel nyligen hittats död, troligen i sviterna efter en operation.
Men det finns oklarheter kring dödsfallet. Kennet börjar rekonstruera händelserna. Han gör efterforskningar i den brokiga skaran pensionatsgäster, existenser som på olika sätt kommit på kant med samhället.
Om det ligger ett brott bakom dödsfallet, var finns motivet ? 
Vem skulle vilja se den beskedlige Odel död ?

Utgiven av bokförlaget Modernista


Ha det gott mina bloggvänner !





                                         

1 kommentar:

  1. Tjohoo, vad roligt!! De böckerna älskade jag! Ok, jag fnissade faktiskt mig igenom de första sidorna innan jag vande mig vid språket, sedan var jag helt frälst :) Och vad roligt att du också fått recensionsexemplar, det blir som ett gift tycker jag, man vill bara läsa mer och mer. Det blir roligt att läsa vad du tyckte om böckerna :)

    SvaraRadera