söndag 6 november 2016

Tankar kring den första snön.....




Den första riktiga vinterdagen
det känns ovant
kliver ut försiktigt
känner mig för
tjock snö täcker mina kängor
bra, tänker jag
nu får benmusklerna något att jobba på



tassarna följer mig tätt i spåren
ja visst bekvämt att gå i
i andras fotspår
men inte alltid den rätta vägen













Långt bort från lavendelfälten i syd
här kunde jag istället skymta en spröd liten en
av vind så pinad
frusen av snö
klamra sig kvar
i hopp om ännu en dag
med liv








En kärleksört så vacker cerise
som ännu har färg
under lager med snö och is

                                                                               
                                                                       




Allt syns så vackert
kring våra backar och hagar
allt bara vitt vitt vitt
och tankarna vandra
till bardomens vinterdagar


                                                


ett löv kan skymtas,
frukter och bär går att ana
under snötäcket
och se en hop sidensvansar
susar förbi in i bland rönnbär så röda
kanske ett bär kan smaka
med magar som längta efter föda







När snöflingor falla
mot fönstren ner
då vaknar mina minnen
och bilder jag ser














Snötäcke, is, vatten
dagen bäddas in i vinterskrud
flingor som singlar ner
den faller och faller
mjukt, mjukt ner med en
stillsam tystnad
Än är det långt till vår
Längtan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar