måndag 5 december 2016

BOKRECENSION "Skippa ledarskapet", en befriande hundbok om naturligt hundägarskap



Recension "Skippa ledarskapet", en befriande hundbok om naturligt hundägarskap.

Ett stort tack till bokförlaget VULKAN MEDIA för denna bok.



Författare: Ingela Melinder
Språk:Svenska
Utgiven: 2014-04
ISBN: 9789187507984
Förlag:Vulkan
Antal sidor:301

Författaren Ingela Melinder är en hundägare sedan barnsben, hundbeteendekonsult, hunduppfödare, fårägare och flerbarnsmamma.
Hon har haft över 20 egna hundar, över 22 valpkullar och uppfostrat nästan 30 valpar, helt eller delvis. Sina nydanande insikter om hundar kallar hon Naturligt Hundägarskap.

Hon skriver följande:
Om bara några människors hundägarskap blir bättre och enklare tack vare denna bok så har den varit värd all tankemöda och alla år av analyserande.

Mina slutsatser om hundar, som till sist utmynnade i denna bok, har i alla fall gjort mitt eget hundägande till en fröjd och gjort att jag vet att varje ny valp i vår familj alltid blir en fantastisk vuxen hund. Helt utan traditionell lydnadsträning och dressyr. 

Och om du ibland tycker att det verkar lite för enkelt och lite för logiskt, så är det faktiskt för att hund och hunduppfostran är enkel och logisk. Det är bara vi människor som har komplicerat till det hela !

Titta gärna också in på hennes sida Ingelas utbildningar

Mitt betyg:
3/5

Handling/Kapitel:
Det naturliga beteendet, Belönings- och responstanken, Resurstanken, Förebilds- och imponeringstanken, Strategi- och inställningstanken, Farosignalstanken, Samarbetstanken, Kommunikationstanken, Etologitanken, Naturligt hundägarskap i vardagen, Straff, Skippa ledarskapet, Naturligt hundägarskap i praktiken.

Så här tyckte jag om boken:
Förväntningen var stor när jag började läsa den här boken eftersom jag läst mycket böcker som har varit skrivna av hundpsykologen Anders Hallgren, hundpsykolog Eva Bodfäldt, Per Jensen professor i etologi m fl.

Jag tycker Ingela Melinder har skrivit sin bok på ett mycket bra pedagogiskt sätt och den känns verkligen genomarbetad. Hon har lagt in bra exempel i boken och alla kapitel är lika intressanta och viktiga.

Det är värdefullt anser jag, att den "stränga" skolan av hundfostran har tryckts tillbaka och att den mer naturnära och moderna hundträningen som är baserad på modern forskning har fått mer plats.
Ingela Melinder lyckas på ett tydligt sätt beskriva och förklara de olika kapitlen hon har skrivet om och dess mer moderna synsätt.

Den här mer moderna metoden har vi VÄLDIGT MYCKET att tacka hundpsykologen Anders Hallgren för, som redan under 60-70talet började driva på i "rätt" riktning. Sedan har andra framgångsrika hundpsykologer kommit fram p g a Anders Hallgren, såsom Eva Bodfäldt bl a.

Boken bygger på modern forskning och på Ingela Melinders långa erfarenhet av hundar. Hon är utbildad hundbeteendekonsult och med en lång gedigen meritlista i hundutbildning av flera av våra duktiga och kända utbildare inom hundpsykologi och etologi.

Det här är en bok för ALLA hundägare anser jag, oavsett hur mycket eller hur lite man kan. En mycket bra bok att läsa inför man ska skaffa en valp eller för den delen också en mer vuxen hund.
För att läsa och lära innan och under tiden man har hund är lärorikt och viktigt och den här boken utvecklar nog de flesta läsare i sin hundägarroll.

En bok jag varmt kan rekommendera !



2 kommentarer:

  1. Säkert en bra bok för hundägare...själv har vi tre katter ;)
    Men någon kattbok skulle jag nog inte köpa i nuläget. Mina katter är ganska gamla, en är 18 år i april !
    Den yngsta , en siames är 10 år i januari ;).Tiden går fort som sagt, hihi. I nästa inlägg kommer jag nog att visa dig/er mitt röd/vita pynt, klart jag har rött till jul också ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten här och det ska bli trevligt att få se dina röda inslag i hemmet i ditt nästa inlägg.
      Kram Marie

      Radera