måndag 2 januari 2017

ÅRETS FÖRSTA BOKTIPS








Nytt år och nya tag, vad det än må vara omkring.

Jag hoppas att ni som brukar titta in här, har haft en skön jul och nyårsafton samt att det nya året börjat bra.





Dags för årets första boktips som nu ligger på bordet här
och jag har plöjt igenom några sidor och jag känner mig inte
besviken på den här boken heller. Har gillat författarens tidigare två böcker som jag läst.

Den här boken heter "Den som stannar, den som går" av
Elena Ferrante.

Handling: 
Elena har avancerat socialt genom sitt äktenskap med den unge professorn Pietro Airota, men känner sig märkligt underlägsen och undanskuffad i hans familj. Och hon kan inte glömma kärleken till Nino.
Lila kämpar för överlevnaden som lågavlönad fabriksarbetare och engagerar sig politiskt för bättre arbetsvillkor. På kvällarna lär hon sig allt om datorer och programmering och drömmer om en bättre tillvaro.
De unga mödrarna försöker var och en på sitt sätt navigera genom det italienska 70-talet med all dess politiska oro, begynnande kvinnofrigörelse och sociala omvälvningar.
Och vänskapen mellan dem består, trots all oenighet och avundsjuka, eftersom ingen av dem känner sig hel utan den andra.


Ha nu det riktigt bra !














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar