torsdag 2 februari 2017

Kaffe - Världens dryck


Rundresa bland folk som dricker kaffe.


I min värld är det svårt att tänka sig en dag utan kaffe. Fast visst jag gillar te också och dricker det en hel del.
Men kaffet är prio ett.

Som idag t ex, vaknar upp på morgonen och det första jag gör för att "vakna" är att dricka en kopp kaffe. Då kommer jag igång. 😁

En förmiddag med kaffe efter en motionsrunda smakar alltid lika gott.

Varför inte kaffe på maten också, smakar också väldigt bra.

Eftermiddagen kommer och det handlar ibland om umgänge med vänner och bekanta. Jo visst, är det kaffe som kommer fram på bordet då. Vi säger ofta, ska vi ta en fika när vi träffar någon som vi vill umgås med och det är ju en enkel och trevlig umgängesform utan några förberedelser för mat eller bak. Det går bra med en slät kopp......

Många säger att på kvällen går det inte att dricka kaffe för då kan de inte sova. Jag tillhör dock skaran som gärna tar en skvätt kaffe även då. Sedan somnar jag nöjd och belåten med dagen 😊

Efter kranvatten är kaffe världens mest populära dryck. Det varierar dock från land till land hur och när det dricks.

I Italien och Spanien är espresso den heliga drycken. I Nederländerna dominerar kaffe med mycket mjölk i.

Italien
Italienaren börjar gärna dagen med att i hemmet dricka en stor kopp kaffe tillredd i mokabryggaren eller beställa en klassisk cappuccino i en bar och äta en cornetto (söt  - croissant) till.
Under dagen blir det ett antal koppar espresso i någon form - macchiato, lungo, ristretto, machiatone, m fl - vid en bardisk.
Alla vill skräddarsy sin egen kopp av drycken.
Italienaren gillar krämigt kaffe och ofta har blandningarna mer än ett ursprung.

Total konsum: 342 miljoner kg
Konsumtion per capita: 5,6 kg

Brasilien
Här dricker man mycket bryggkaffe tillredd enligt Melittametoden eller, vilket är vanligt på landsbygden, med ett tygfilter ibland med lite mjölk. Socker eller andra sötningsmedel används ofta. Kaffet serveras för det mesta i termos. De flesta dricker kaffe till frukost, efter lunch och under paus på arbetet.

Total konsumtion: 1 218 miljoner kg
Konsumtion per capita: 5,9 kg

Sverige
Här i landet dominerar bryggkaffet som står för mer än hälften av konsumtionen. Efter det dricks det caffé latte. Ute på restauranger, kaféer och arbetsplatser är utbudet vanligtvis mer varierat men i hemmen dominerar bryggkaffet.
De flesta svenskar börjar dagen med en kopp kaffe för att därefter koppla av med kaffe på raster, vid möten ute på stan och som avslut på måltider.
Svenskar dricker kaffe utan socker helst, vilket gör att rosterierna saluför kaffesorter som får en behaglig smak utan socker.
Svart kaffe är vanligast, efter det caffée latte och andra kaffedrycker med mjölk.

Total konsumtion: 96 miljoner kg
Konsumtion per capita: 10,1 kg


Fortsättning följer i nästa blogginlägg.........

Nu väntar gäster och en "fika" .....😊

Ha det gott ni som tittar in här !









5 kommentarer:

  1. Vilket intressant inlägg och vad påläst du är. Kaffe är ju verkligen Världens dryck och dricks på väldigt många olika sätt, på olika tider beroende på kultur och vilket land man befinner sig i. Dessutom finns det ju idag ett väldigt stort utbud av olika varianter av kaffe som trängs på hyllorna i affären. Så var det i Kuching, där fanns väldigt många färdiga förpackningar att köpa med både socker, mjölk och diverse olika smaker. Själv tycker jag nog bäst om doften av kaffe än kaffet i sig men det är en annan historia :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita för din kommentar :-) Jag blir så glad. Kan förstå att det där med kaffe i Kuching är en ny värld att upptäcka bland mycket annat.

      Radera
  2. Håller helt med dig, det är svårt att börja dagen utan kaffe och det blir flera gånger till innan dagen är slut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Agneta för din kommentar. Jag blir så glad :-) Det har väl hänt några gånger att man fått hoppa över morgonkaffet men dagen blir inte sig lik då :-)

      Radera
  3. Å, här är ett inlägg som känns som det är riktat rakt till mig, jag är helt galen i kaffe :o Egentligen borde jag avstå, jag har blivit avrådd att dricka kaffe efter att jag hade blödande magsår, men det är ju så gott. Jag har ungefär samma tider för kaffe som du, och dricker Néspresso lungo med litet mjölk. När jag dricker kaffe på andra platser dricker jag oftast cappuccino, utom hos min frisör, för deras kaffe ur en automat är alldeles för sött.

    SvaraRadera