lördag 5 augusti 2017

BOKTIPS OCH RECENSION !







RECENSION AV BAKRECEPT - SÖTPOTATISBROWNIES

Det trevliga bokförlaget Lind & Co med så mycket bra böcker har gett ut den här boken.

Boken kan köpas hos ADLIBRIS


Igår bakade jag SÖTPOTATISBROWNIES ur boken "Supersnacks och fler smarta sötsaker", författare till boken är Ulrika Hoffer.

INGREDIENSER för ca 10 Brownies:
2 sötpotatisar
2 1/2 dl mandlar eller 2 dl mandelmjöl
15 dadlar utan kärnor
4 msk kakao
4 msk honung eller lönnsirap
2 ägg 
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och skär sötpotatisarna i grova bitar.
Koka dem sedan tills de är mjuka, ca 15 minuter.
Mixa mandlarna till ett fint mjöl (eller använd mandelmjöl). Tillsätt resterande ingredienser och fortsätt mixa allt till en jämn massa. 
Häll upp i en avlång kakform, som du klär med bakplåtspapper.
Grädda i ca 35 munuter.
Känn försiktigt i mitten av kakan, när den känns fast är den klar.

Pudra gärna med kakao vid servering för extra chokladsmak.



Betyg i helhet på receptet:
4/5

Så här tyckte jag om bakreceptet:
Kakorna var otroligt goda och  med en mild, god kakaosmak som förstärktes av att jag "duttade" på uppepå lite kakao efter att de var gräddade enligt receptet. Den goda sötman som jag ville ha, kom av dadlarna och honungen och det var verkligen lyckat i receptet. Det kändes inte heller därmed lika onyttigt som när man använder sig av vitt socker.

Bakreceptet som sådant var verkligen lätt att laga till och därmed också bearbetningen av ingredienserna gick snabb.
Genom att bakreceptet inte hade alltför många ingredienser, hade jag också de flesta hemma i skafferiet, vilket jag gillar. Och det blev himmelskt gott till kaffet.

Ett bakrecept som ni bara inte kan missa om ni gillar kakor med kakao i och lite 
nyttigare ingredienser. Även mina gäster gav tummen upp för bakreceptet ! 😊








































Författare: Ulrika Hoffer
Språk: Svenska
Utgiven: 2017-03
Fotograf: Ulrika Pousette
ISBN: 9789174617191
Förlag: Lind Co
Upplaga: 1
Antal sidor: 83












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar