lördag 19 augusti 2017

Recension "Crossiant till frukost"




Recension "Croissants till frukost", skriven av Annika Estassy.

Ett stort tack till bokförlaget BOKFABRIKEN

Kan köpas hos bl a ADLIBRIS  
           
Författare: Annika Estassy
Språk: Svenska
Utgiven: 2015-03
Formgivare: Anna Handell
ISBN: 9789187301728
Förlag: Bokfabriken
Upplaga: 1
Antal sidor: 290

Författaren, Annika Estassy föddes 1962 i Nice. Bodde i Senegal och Frankrike tills hon som trettonåring flyttade till Ljusdal i Hälsingland.

Hon har arbetat i många år i filmbranschen och varit verksam som chef på Studieförbundet Vuxenskolan.

Hon debuterade med feel good-romanen "Solviken" och "Croissants till frukost" är hennes andra bok. Den är en tragikomisk roman om kärlek, biologiska klockor som tickar och livsdrömmar på kollisionskurs. Hon har tidigare skrivit noveller och följetonger för veckotidningar samt arbetat som journalist.

Handling:
Gabriel har det inte lätt. Inte bara att våren är inställd, golfströmmen på väg åt helt fel håll och hans spermier för slöa för att orka göra sitt jobb, han känner dessutom på sig att vackra Cecilia tänker lämna honom. Igen. Cecilia i sin tur tvivlar allt mer på om det var rätt att gå tillbaka till Gabriel. För vad spelar det för roll att han har världens sötaste nackgrop när han ändå inte vill samma sak med livet som hon?

När den karismatiske Antoine gör comeback i Gabriels liv och lockar med en tillvaro i en trakt med ljumma vindar och trehundra soldagar per år, kan inte Gabriel värja sig. Detta är ju precis vad Cecilia och han behöver. Adjö resultatrapporter, övertid och permafrost - Bonjour sol, hav och frihet!

Men att börja ett nytt liv är svårare än Gabriel föreställt sig. Dessutom har Cecilia inte glömt bort vilken hennes hetaste önskan är, och hon tänker se till att den går i uppfyllelse.

Mitt betyg:
4/5

Så här tyckte jag om boken:
 Bokomslaget är vackert och lockande som gör att man gärna tar sig an boken. Vackert designat.

En mycket bra och läsvärd, underhållande bok och jag gillar huvudpersonerna väldigt mycket.
Boken är en strålande och målande beskrivning av bl a miljön nere i en sliten liten fransk by i Provence som har sin särskilda charm bland gränderna.
Annika Estassy har en tilltalande text som lätt flyter på boken igenom. Det går lätt att ryckas med i hennes miljöbeskrivningar också som är skickliga och målande.

Livet blir ju inte helt perfekt i början när huvudpersonerna flyttar ner och livet i huset är heller inte någon dans på rosor direkt. Men berättelsen är härlig och händelser blir dråpliga och visst man får ett leende på läpparna när man läser berättelsen. Det går lätt att känna hennes berättande omkring relationerna i boken med att det är nog många som känner igen sig i sina vardagliga problem som berättas om huvudpersonerna här.

I boken tycker jag att författaren också lyckats skapa en verklig bra bild i den interiöra bilden från det franska boendet. Det tilltalar mig också.

Den här franska atmosfären har författaren lyckats fånga så till den grad att jag riktigt kan känna väldoften från croissanten och blommorna som klättrar utmed de slitna stenväggarna i gränderna.

Bara för att de flyttat till Frankrike så innebär det inte att problemen försvinner utan de kvarstår och följer med i flytten. Förhållandet blir inte direkt bättre men att de ändå kanske är på väg mot det bättre.

En riktigt härlig känsla av fransk atmosfär boken igenom och en bra berättelse.

En bok jag varmt kan rekommendera att läsa !

























Författare: Annika Estassy
Språk: Svenska
Utgiven: 2015-03
Formgivare: Anna Handell
ISBN: 9789187301728
Förlag: Bokfabriken
Upplaga: 1
Antal sidor: 290




































































4 kommentarer:

  1. Jag hade kikat så många gånger på denna, men när jag såg den på bokrean förra året så kunde jag bara inte stå emot. Så där vill jag också ha det när jag äter frukost. Som det ser ut på omslaget alltså, för läst den har jag inte gjort, än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tog dig tid att titta in här ! :-) Visst ser det för härligt ut på bilden och att kunna äta sin frukost där på altanen vore inte helt fel :-)

      Radera
  2. Den boken läste jag i början på sommaren och det var en riktigt trevlig bok tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också läst boken :-) Ja, visst är den trevlig att läsa och man riktigt känner av den franska miljön och annat positivt i boken och den speglar också en vardag som är underhållande.
      Visst skulle man gott och väl kunna sitta där på altanen/balkongen i Provence och titta ut över landskapet och Medelhavet :-)

      Radera