torsdag 14 september 2017

256. Veckad





256/365. Veckad
(EGET TEMA 21)


Ännu ett foto i svartvitt. 
I mitt svartvita fotande när jag betraktar sådana bilder, får min fantasi i bilderna
ett större spelrum av omgivningen och om hur det kan se ut. 
För min del, men smaken är som baken - delad.
Jag tycker att det är lättare att
betrakta en svartvit bild än en i färg, men det är också beroende på vilket objekt det är.
Vissa bilder med för mycket detaljer kan vara bättre att välja i färg, vissa inte.
Och å andra sidan ett färgfoto kan distrahera genom för mycket färg och ta bort fokus från huvudmotivet.

Vad tycker ni ?






5 kommentarer:

  1. Intressant att läsa och tänka till själv. jag är en färgmänniska som gärna klår mig i rött och andra starka äger men har ändå väldigt mycket svart ändå. Det går nog igen i mina bilder, gärna starka färger men gillar svartvitt skarpt ändå. Jag är en som fotar med min mage-det ska kännas där någonting när jag fotar . Då oftast blir jag nöjd, vad det gäller färg/sv bestämmer jag på samma sätt i datorn när jag ser på min bild. Bra egentligen att utvärdera och reflektera litegrann...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för din kommentar ! :-) Så roligt att höra hur du och andra tänker i sitt fotande. Jag är också en människa som gillar färg i min vardag men det är kul att reflektera över sitt fotande en del och att fota i svartvitt alternativ färg :-)
      Håller med dig om att magkänslan är bra att gå på :-)

      Radera
  2. Fotar oftast i färg, men ibland väljer jag att konvertera till svartvitt. Det är nog mest magkänsla jag går på när jag väljer. Gillar ljuset som ger svampen en genomskinlig känsla. Jag tror inte detta kommit fram lika tydligt i en färgbild. Spännande!

    SvaraRadera
  3. Så läcker bild! Det blir helt andra effekter och känsla i en svartvit bild. Men själv glömmer jag ofta bort att testa hur bilderna blir i svartvitt. Du har publicerat många fina svartvita bilder tycker jag.:)
    Just nu går det lite trögt med fotoutmaningen för mig, svårt att hinna fota och publicera och att kommentera andras bilder...men får försöka ta nya tag. :)

    SvaraRadera
  4. Vackert ljus i vecken.
    Dina bilder i svartvitt är jättefina och gör sig verkligen. Själv redigerar jag sällan mina bilder utan behåller dem oftast som de är. Möjligen att jag beskär dem lite ibland. Det var ju den bilden jag tog och så den blev, så tänker jag. Bra att alla inte tycker lika.

    SvaraRadera