måndag 29 april 2019

En rörig soppa med BOKTIPS




Hoppas ni haft en bra helg vad ni än har gjort.
Jag har varit lite smålat men behagligt skönt kan jag säga.
Hade en fikagäst i lördags som var ett bra tag sedan vi sågs. Det blev trevligt prat ihop med lite förstås onyttigheter till fikat. Men vad gör det......hmmm......vågen har ju ändå gått sönder. Och jag tänker inte jaga livet ur mig efter en ny😁

Nu har en ny vecka börjat igen och så här när man är mitt emellan två helger, vad ska man då röra ihop för mat.
Jo, det blir en riktig rörig soppa till lunchen idag som ser ut så här. 



Broccolisoppa med tunnbrödsrulle

1/2 gul lök
250 g broccoli
1 1/4 dl matlagningsgrädde
1/2 l grönsaksbuljong (vatten och tärning eller fond)
1 morot
salt
peppar

I tunnbröddsrullen har jag färskost med gräslökssmak
en råkosttallrik med valfri sallad


I helgen har jag försökt att få lite nya fågelfoton men det har varit dömt att misslyckas, det blev blommor istället som ändå iaf sitter still.😉
Knepigt det där med fåglar när man går i skogen, man hör så mycket fågelkvitter men de syns så sällan till bland alla grenarna. 


Nu har den årstid kommit då vovven gärna vill ha ett tankställe utefter långpromenaderna.
Hon börjar bli lite till åren nu och tar gärna en paus.


Mysigt att stanna upp och ha en skön gemensam stund och sitta på en stubbe och njuta.
Sitta och lyssna på fågelkvitter, insupa dofter och se att vovven trivs.


Vovven ler i solskenet liksom sin matte :-) 


Och att inte förglömma, här kommer mitt lilla BOKTIPS.
Den här boken har jag inte läst än men finns med på min önskelista inför hängmattan i sommar.


Thelma och Victor älskar bortom tid och rum. Men när Thelma inser att hon har varit värddjur åt ett utsvultet äktenskap, det vill säga älskarinna, förvandlas hon till Haggan. 
Hon krossar familjefasaderna och den förljugna idyllen, blottlägger klasskillnadernas gap, kulturbranschens narcissism och manlighetens skrävel om Frihet och Integritet. "Haggan" är en roman för den som har fått nog av underordning i kärlek; en stridsskrift för kvinnlig frihet.

Önskar er en härlig Valborgsmässohelg !






4 kommentarer:

  1. Skrev just en lång kommentar men den togs inte emot av blogger. Trist!
    Testar nu igen.

    SvaraRadera
  2. Nu verkade det fungera att kommentera. Tack för vackra vår och hundbilder. Är det månne en labrador eller en golden? Dottern har en labrador och både att ätam bada och ta det lugnt tillhör favoritsysselsättningarna hos honom.
    Soppreceptet ska testats . Absolut! Och så även boken. Alltså att läsa den. Hade inte hört talas om den men nu har jag det. Önskar dig en fin Vlborgshelg.
    Boken, "Haggan" had ejag inte hört talas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar ! Det är en Golden Retriever. Hon gillar inte att bada helt utan nöjer sig med att vada ut med tassar och bena endast. Och att släcka törsten går bra i sjön. Annars har vi en vattenkran att dricka ur på sportfältet som hon får använda mestadels. Hon kan konsten med det. :-)
      Hoppas du gillar soppan liksom jag har gjort. Enkel att ta till :-)

      Radera
  3. Hej, min tolvåriga vovve börjar också bli lite flåsig i värmen, man märker att hon inte håller samma fart som förr. Men det gör nog inte matte heller... Vi har tyvärr mycket orm i markerna här nu, flera hundar har blivit bitna så jag är lite nojig med var vi ska gå för att slippa råka ut för dem. Nå, det h ar ju gått alla år hittills. Trevlig Valborgshelg!

    SvaraRadera