söndag 9 juni 2019

BOKTIPS med en smakebit på en söndag





En smakebit på en söndag. Klicka HÄR för att komma till nedan bokblogg där trevliga bokbloggar deltar i söndagens smakbit av böcker.



Boken "Vänskap och varma tassar" kan bl a köpas hos ADLIBRIS


Den här veckan deltar jag med en smakbit ur boken ovan som heter "VÄNSKAP OCH VARMA TASSAR". Det är berättelser om människans bästa vän. 

Medverkande författare är:
Majgull Axelsson, Göran Greider, Johan Hilton, Anneli Jordahl, Martin von Krogh, Sara Paborn, Stinna Stoor, Carl Otto Werkelid, Klara Zimmergren, Helena von Zweigbergk

****************
Carl Otto Verkelid 

Sida 105.      Vi hade pratat om det ingående, hade planerat hur framför allt vardagsrutinerna skulle bli - den tidiga morgonpromenaden i hundarnas snobbränna i Holland Park med The Dog Toilet som första anhalt, sedan hem för frukost i lugn och ro innan det var dags att ge sig iväg till dagmatten, en dam som förklarade sig tjänstvillig och bodde i närheten......

Sida 106.      Efter min rekognosceringstur till London stegrades hans intresse; jag kunde alltså ingående beskriva platsen för vardagspromenaderna, vackra Holland Park, och hur vi under veckosluten skulle kunna bege oss bort till Kensington Gardens och kanske rentav  Hyde Park och bekanta oss med de många hundar som aldrig tröttnade på att rasta sina hussar  och mattar i dessa vidsträckta parker. 
Jo, nu kunde man se hur förväntan började skimra i ögonen, och så fort jag nämnde London under de veckor som följde for hans ögon rakt upp och han kunde sätta igång med rätt långa monologer - Cleef var en sådan hund som kunde prata. 
Kanske var det inbillning, men jag tyckte att han under våra invanda promenader hemma på Solsidan fick ett förväntansfullt schvung över sig de där tidiga höstveckorna, och besöken hos veterinär för de nödvändiga vaccinationerna gick som en dans........
Just reglerna för införsel av djur till Storbritannien blev det första hindret........

Sid 107 - 108.     Under tiden i oviss väntan förde jag saken på tal i alla möjliga sammanhang. Det visade sig inte alls ovanligt att privata hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar i England hade mycket detaljerade regler för vad som gick för sig, och husdjur var inte sällan förbjudna. 
Ett par som jag lärde känna berättade att i deras fastighet stod det uttryckligen i kontraktet att man inte fick ha husdjur, inte ha barn och inte vara handikappad.
Klara hårdsmälta verba........



Ha en fin söndag !





22 kommentarer:

  1. Den har jag läst, lite mysig och intressant med de olika personernas berättelser om sin bästa vän. Tack för smakbitar!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbitarna. Vilken mysig titel också!

    SvaraRadera
  3. Jeg har hund og kjenner godt til morgenpromenaden. Som regel foregår den akkurat samtidig med at man ønsker seg dagens første kaffe :-)
    Ha en riktig fin pinsesøndag!

    SvaraRadera
  4. Lämpligt boktips inför em-promenaden med hundarna. ;) Tack för smakbitarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar !. Önskar dig en ny fin vecka.

      Radera
  5. Svar
    1. Tack för att du tittade in här hos mig.
      Ha en ny fin vecka.

      Radera
  6. Den här har jag oläst i hyllan, ska bli kul att läsa den sen. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar ! :-)
      Ha en ny fin vecka.

      Radera
  7. Hej, den har jag också läst. Jag var förvånad över hur olika mycket de olika berättelserna berörde mig. En del var mest lite roliga, en del var bra och andra var alldeles hjärtknipande. Tack för smakbit och ha en skön söndagkväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Jo det var blandat av mysiga, roliga och bra berättelser. En bok jag gärna ger bort till present till en hundvän.
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera
  8. Tack för smakbiten den låter mysig även för en kattälskare som jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en trevlig kommentar. Önskar dig en fin ny vecka !

      Radera
  9. Verkar vara en mysig bok, även om jag är mer en kattmänniska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Ha en fin ny vecka !

      Radera
  10. Låter som en bok för mig trots att jag inte har hund, ännu.

    SvaraRadera
  11. skulle jag gott kunna läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. En trevlig bok för hundälskare och alla andra! Tackar för smakbiten!

    SvaraRadera