måndag 3 juni 2019

BOKTIPS OCH SITTA UTANFÖR OCH TITTA PÅ FOLKLIVET





Den här trevliga fotoutmaningen håller Susanne i och titta gärna in på andras fototolkningar Gems weekly photo challenge
Den här veckan, vecka 23, ska vi tolka ordet UTANFÖR.


Här UTANFÖR på trottoaren i charmiga Nyhavn i Köpenhamn  kan man sitta och njuta av mat och dryck och titta på folklivet.
Ett härligt nöje vardag som helg.

gemsweeklyphotochallenge

*******************************************

På samma gång tipsar jag om en bok som berör.


Bokförlaget Lind & Co ger ut boken i September 2019

Brudar i svart
Sirpa Kähkönen

Anna växer under 1900-talets början upp på den fattiga finska landsbygden. Efter moderns död flyttar hon till Kuopio, i hennes ögon en metropol, där hon får jobb som tjänsteflicka. Snart träffar hon den mörkögde Lassi, som varit på sjön och sett världen. De blir ett par och det dröjer inte länge innan Anna väntar smått.

Anna och Lassi gifter sig och likt många andra arbetarkvinnor får Anna välja en brudklänning i svart, som också kan duga till annat.

Men barnet är dödfött och Annas liv rasar. Enligt svärmor är det Guds vilja som sker, enligt Lassi är meningen med eländet att stärka deras stridsvilja. Han talar politik och Anna hittar papper som propagerar för demonstrationer. Dagen de ska fira hennes 21-årsdag blir han arresterad. Sju år på tvångsarbetslägret Dragsvik lyder domen.

Anna inser att om hon ska klara sig måste hon lära sig att sörja för sig själv.


I Brudar i svart står kvinnorna i centrum, deras vardag med stank av lut och lakanstvätt, försvunna hemtrakter och det nya liv som växer fram för dem som flyttar in till städerna.

Sirpa Kähkönen väljer romanens form för att berätta om hur arbetarkvinnorna blir självständiga medlemmar av samhället och långsamt får möjligheten att bygga och planera sina egna liv, men det handlar också om hur krigen kom att forma och påverka den finska mentaliteten under 1900-talet.



21 kommentarer:

  1. Heisann, stunder for slike øyeblikk ... skulle vi hatt mange av....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Skulle gärna vilja kunna sitta ute året om...
      Ha en ny fin vecka.

      Radera
  2. Där skulle jag gärna sitta och betrakta omgivningen. Jag tror inte jag skulle känna mig särskilt utanför.
    Tack för boktipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Utanför känner man sig inte där, utan det känns bara gemytligt och trevligt.
      Ha en ny fin vecka.

      Radera
  3. Tenk så herlig så sitte ved borda utanfor og nyte livet. !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Det är härligt att kunna njuta av livet så här genom att sitta utanför på en servering och titta på folkvimlet och bara vara.
      Önskar dig en ny fin vecka.

      Radera
  4. Ser mysigt ut att vara utanför just där!
    Ha en bra vecka =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. En trevlig plats att njuta av livet på.
      Tack, ha en bra vecka du med ! :-)

      Radera
  5. Underbart är att göra sittningar på så vis och titta på folket :-)
    Arbetarlitteraturen har många fina berättelser som är viktig i dag - kvinnor stod utanför och ville innan för , tänk hur de kämpade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar och du fick visst med temat även till boktipset :-) och du har så rätt i det du skriver om kvinnorna förr.
      Önskar dig en ny fin vecka !

      Radera
  6. Jag är fullkomligt svältfödd på att kunna sitta utanför och titta på folklivet. Ute är jag förvisso varje dag, men mycket till folkliv har vi ju inte här i avkroken. På sommaren då vi har många turister så fräser de mest förbi på cyklar eller i husbilar. Fint tolkat. Och tack för boktips, läser jättegärna historiska romaner och hittar jag någon från mitt fosterland är det extra plus. Ha en fin sommarvecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Jag gillar också historiska romaner som har något att berätta från förr.
      Ha en fin sommarvecka du också !

      Radera
  7. Vilken jättefin bild med sin suddiga bakgrund! Älskar färgerna i den och känslan av sommar och avslappade dagar. Jag önskar jag fick sitta där och titta på allt som händer på gatan i lugn och ro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Härligt att kunna sitta där och bara njuta av folklivet.
      Ha en fin vecka !

      Radera
  8. Ja hurra! Uteserveringarnas tid är här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Stunderna utomhus under varma dagar och kvällar är livskvalitet :-)
      Ha det fint !

      Radera
  9. Fin tolkning av temat - verkligen utanför! Tack för boktipset.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar. Ha det fint !

      Radera
  10. Härlig bild från Nyhavn och fin tolkning. Här satt jag för några veckor sedan med min dotter. Så mysigt.
    Tack för boktipset. En bok jag inte hört talas om men som jag gärna vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte för din trevliga kommentar. Hoppas ni hade det härligt i Köpenhamn också och njöt.
      Ha en fin söndag !

      Radera
  11. Ser härligt ut, åker nog dit i sommar.

    SvaraRadera