tisdag 23 juli 2019

BOKTIPS OCH DRÖMMARNAS TRÄDGÅRD




Drömmarnas trädgård

Några av mina favoritblommor står nu i full blom och jag kan aldrig se mig mätt på dem.
De trivs i väldränerad jord och vill ha mycket solljus, Lavendeln.
Har man bara Medelhavsväxter i åtanke när man ska sköta dem så brukar det fungera


Beskärning av Lavendel

Jag brukar klippa ner Lavendeln på våren för att få en tät och jämn buske. Och det är förra årets skott som jag beskär. Viktigt att det ändå inte blir för tidigt på året utifall frost och kyla på nytt skulle slå till.
Efter blomningen kan man beskära lite till när hösten har kommit.




Tänk vad tiden går fort. Tycker inte det var länge sedan jag gick och plockade Liljekonvaljer och Gullvivor m fl.




Visst är det en härlig känsla när vårblommorna börjar komma och så mycket planer man kan ha när våren är i antagande.


Men den första dagen som det går att sitta ute i solen och njuta med en kopp kaffe är värt mycket. Och vad man har längtat...


Idag förgyllde vi dagen med att gå ut och äta på en restaurang invid en sjö. 
De serverar alltid god och vällagad mat. Det blev en god ugnsbakad lax med smörrullad färskpotatis.
Jag hade behövt kläder med resår i midjan men som tur var så sprack inga sömmar och jag kunde gå rakryggad därifrån 😋 

Oj vad sommaren går fort, men några dagar kvar är det allt i kvar i juli och det väntas visst in lite värmare väder. Så det blir väl att ha duschen i närheten i hettan. 

Blommor, natur och djur är en del av mitt liv ihop med böcker och fotografering. Så nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av allt gott i livet med en bok som jag kommer att tipsa om så småningom. 

*************************************
Ett litet boktips från mig...

Boken kan beställas från ADLIBRIS

Så jävla trött

av Gemma Hartley

En banbrytande djupdykning i feminismens mest aktuella ämne.

Efter att den amerikanska journalisten Gemma Hartley skrev en artikel med rubriken Women arent nags were just fed up i Harpers Bazaar 2017, som fick över en miljon delningar, bestämde hon sig för att gå vidare med ämnet och på djupet ringa in fenomenet känslomässigt arbete. Hon märkte nämligen att kvinnor visste precis vad det handlade om medan män inte förstod någonting.

Jag ska inte städa upp efter honom den här gången, tänker Gemma Hartley när hennes man har låtit en förvaringslåda ligga kvar på golvet i klädkammaren. Ett dygn går, inget händer. Det andra dygnet hämtar Gemma en pall och trycker tillbaka lådan där den hör hemma och när hennes man säger du hade bara behövt be mig så hade jag gjort det kokar det så mycket inom Gemma att hon känner en gränslös ilska.

I Så jävla trött diskuterar hon de arbetsuppgifter som oftast faller på kvinnor och som omgivningen tar för givet: tänka ut presenter till svärföräldrarna, ha koll på allt som händer i barnens skola, veta när det är dags att handla mjölk det vill säga att organisera uppgifterna i hemmet och göra det känslomässiga jobbet. Trots att det är en sådan självklar del av hur våra relationer upprätthålls i hemmet, på arbetsplatsen, i samhället i stort är känslomässigt arbete ett relativt outforskat område.

Gemma Hartley sätter ord på denna tunga börda och kallar det feminismens nya frontlinje.

Ha en riktigt skön vecka !









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar